בשנים האחרונות גברה המודעות לצורך בעולם ירוק ובלתי-מזוהם. אנחנו קושרים את הזיהום לפסולת תעשייתיית, לשימוש בחומרים בלתי מתכלים, לזיהום אויר ופעילות תעשיתיית. אך מעטים מודעים לעובדה שחלק לא קטן מזיהום הסביבה, בפרט זיהום המים, הם תולדה של שימוש בחומרים כימיים להדברת מזיקים בחקלאות.

בשיחה עם מעריב אונליין, אומר גיא אליצור, מנכ"ל קבוצת סטוקטון הישראלית, המפתחת חומרי הדברה ביולוגית ברחבי העולם ש"הדרישה העולמית להפחתת השימוש בחומרי הדברה כימיים בשנים האחרונות, הביאה להתעניינות רבה בחברות המפתחות חומרי הדברה ירוקים. למרות שהשחקניות הגדולות בשוק העולמי, חברות האגרוכימיה הגדולות, הן אלו המובילות, ניכר כי הן נזקקות יותר ויותר לחברות קטנות המפתחות חומרי הדברה ידידותיים לסביבה. זאת מאחר שעם השנים החלו להתגלות בעיות בריאותיות וסביבתיות חמורות עקב השימוש בחומרי הדברה כימיים, המסכנים את בריאות האדם, בעלי החיים, ואת הקרקע והסביבה".
האם לחומרים כימיים אלו יש השפעה כימית גם אחרי שהם מבצעים את פעולת ההדברה?

"בהחלט, ההשפעה הסביבתית של חומרי הדברה כימיים כוללת השפעות על גידולים חקלאיים שאינם היעד שלהם. מסתבר כי מעל 98% מחומרי הדברה שמרוססים ו -95% מקוטלי העשבים מגיעים ליעד אחר מזה אליו היו מיועדים, מאחר ורוססו או התפשטו על פני שדות חקלאיים שלמים".
למרות העלייה במודעות, השימוש בחומרי הדברה ירוקים הוא עדיין קטן, נכון? 
"נכון, ההיקפים עדיין לא גדולים אך יש עליה מתמדת בשימוש". 
שוק ההדברה הביולוגית העולמי, שהיקפו כ- 2.5 מיליארד דולר בשנה (לעומת מעל 50 מיליארד דולר למוצרי הדברה כימיים), נחלק לשתי משפחות מוצרים עיקריות: אלו המבוססים על חומרים מהצומח - תמציות צמחים, ואלו המבוססים על חומרים מהחי: בקטריות וחיידקים למיניהם. מוצרי ההדברה הירוקים אינם רעילים ואינם מותירים שיירים, מתפרקים מהר יותר מחומרים כימיים ומצמצמים את הפגיעה בסביבה, בבני האדם והחי. 
מבחינת השימוש בה ויעילותה, הדברה ביולוגית לרוב אינה מחליפה את ההדברה הכימית, אלא משתלבת בה, בהתאם לצורך קונקרטי. כך, על פי הגבלות רגולציה במדינות רבות בעולם, אסור לרסס בחומר הדברה כימי כחודש וחצי לפני קטיף, כדי שלא יישארו שיירים כימיים. לעומת זאת, בחומר הדברה ירוק ניתן לרסס עד סמוך לקטיף. 
את שוק ההדברה העולמי מובילות מספר חברות ענק גלובליות כמו סינג׳נטה, מונסנטו ובאייר, אשר בשנים האחרונות נכנסות לתחום ההדברה הירוקה, ומשלבות אותה בתכניות הריסוס שהן מכינות עבור החקלאים. חומרי הדברה ירוקים לא היו יכולים בשום אופן לחבור לזרם המרכזי של החקלאות מבלי שהחברות הגדולות יובילו מגמה זו. פיתוח ומסחור של חומרים אלה דורשים יכולות טכניות גבוהות מאוד של פיתוח מוצרים, פיתוח שוק וחינוך שוק. 
החברות הקטנות המייצרות חומרי הדברה טבעיים המשתלבים בהדברה כימית, מקבלות יחס של חברות סטארט-אפ, ובהתאם מגייסות סכומי כסף גדולים או נמכרות לענקים בסכומים דמיוניים. 
הצפי הוא ששוק ההדברה הביולוגית שהיקפו היום 2.5 מיליארד דולר, ומהווה פחות מ- 5% מכלל מכירות תעשיית האגרוכימיה, ייהנה מגידול דו ספרתי לאורך העשור הנוכחי, ונתח השוק הכללי שלו יגדל לכעשרה אחוזים בשנת 2020, כך שיכפיל את עצמו.