ח”כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) פנה בסוף השבוע ליו”ר ועדת הכספים של הכנסת, ח”כ משה גפני (יהדות התורה), וליו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ איתן כבל (המחנה הציוני), בדרישה “לכנס בדחיפות את ועדת הכספים בעקבות הצעת הרכישה של מניית אסם על ידי תאגיד המזון הבינלאומי נסטלה”.



במכתב ששלח קובע ח”כ מרגלית כי למהלך החקיקה תהיה השלכה על הפעילות בבורסה לניירות ערך, שכן אסם היא אחת המניות החשובות הנסחרות במדד ת”א 25. עוד קובע מרגלית: “גם כך, שוק המזון בישראל נשלט ברובו בידי שלושה תאגידים (תנובה, אסם וקוקה קולה), וכעת עלול להיווצר מצב שרכישה כזאת תהפוך את שוק המזון בישראל ליקר עוד יותר”.



לדברי מרגלית, “נסטלה הוא תאגיד מזון בינלאומי שרווחיותו אינה גלויה לציבור. הפיכתה של אסם לחברה שדיווחיה הכספיים נסתרים מעיני הציבור תקל על נסטלה להגדיל את רווחיה על חשבון הצרכן הישראלי”.



בסוף השבוע נמסר מטעם אסם על הצעת רכש ליתרת מניות הציבור של החברה (כ־36%) תמורת 3.3 מיליארד שקל. במקביל זומנה אסיפה כללית ל־17 במרץ כדי לדון בהצעה. הנהלת חברת אסם, בראשות היו”ר דן פרופר והמנכ”ל איציק צאייג, מתכוונת להיפגש בימים הקרובים עם הנהלת הבורסה כדי להבהיר את המניעים למהלך יוצא הדופן.



באיגוד החברות הציבוריות אמרו בסוף השבוע שהכתובת הייתה על הקיר. אילן פלטו, מנכ”ל האיגוד, האשים כי עודף הרגולציה הבלתי נסבל הוא שאילץ את הנהלת אסם להוציא אל הפועל את המהלך יוצא הדופן. לדבריו, הרגולציה הנוכחית מכבידה באין ספור תקנות על החברות הציבוריות ומונעת מהם ליהנות מתנאי הפעילות המאפיינים את הבורסות בחו”ל. “בזמן שבכנסת דנים בהחמרת הרגולציה, החברות הציבוריות מצביעות ברגליים ונוטשות את ישראל”, הוסיף פלטו, “המחיקה של אסם מהמסחר היא מכה כואבת נוספת לבורסה, ומצטרפת למחיקה של מאות חברות במהלך השנים האחרונות. לצערנו, הבורסה נעה בכיוון חד־סטרי: חברות ענק נמחקות כבהינף יד, והחברות הפרטיות אפילו לא שוקלות להצטרף בשל ההכבדות של רשות ניירות הערך ושל משרד המשפטים. הגיע הזמן להתעורר, כי הבורסה במצב חירום".