בזמן שבנקים ממשיכים להעניק ריבית אפסית על פיקדונות, הישראלים לא מתבלבלים ומצביעים ברגליים. יותר ויותר ישראלים מעבירים אל האפיק הרווחי יותר של ההשקעות בנדל"ן בחו"ל. עם זאת, מדובר בשוק שעבור רבים מתושבי ארץ הקודש נחשב למסתורי וקשה להבנה, ולכן מתגבש בחודשים האחרונים מסלול חדש שמתגלה כלהיט: קבוצות רכישה נדל"נית בחו"ל. קבוצת רכישה נדל"נית היא קבוצת אנשים שמתאגדת יחד כדי לבנות מבנה מגורים במטרה להוזיל את עלויותיו.

הקבוצה מאפשרת לחבריה לשלם פחות על הנכס שהם קונים או בונים ופערי התיווך נחסכים ממנה. מדובר בסכומים משמעותיים מאוד, כשקבוצות הרכישה בחו"ל מתארגנות על מנת לייצר תשואות אטרקטיביות למשקיעים ולא לצורך מגורים. מדובר בפעולה עסקית מבוססת נדל"ן שמניבה לחברי הקבוצה רווחים. הקבוצה קונה נכסים, מבצעת פעולות השבחה לנכסים, משכירה אותם ובסופו של דבר מוכרת אותם ברווח. כל חבר בקבוצה מקבל את חלקו בתום קבוצה זו. סוד ההצלחה הגדול של ישראלים המחפשים השקעה בשוק הנדל"ן בחו"ל בכלל ובארצות הברית בפרט, הוא למצוא את היזם או את מארגן קבוצת הרוכשים שיש לו ניסיון עסקי רב בנדל"ן, ובעיקר ניסיון בשוק המקומי בו נרכשים הנכסים.
 
רוברט רבין, מייסד חברת "אר בריבוע" (r2fund.com), טס לראשונה לפלורידה באוקטובר 2009 במטרה לבדוק את שוק הנדל"ן המקומי, שצנח בעקבות משבר הסאב-פריים. לדבריו, בנובמבר אותה שנה רכש נכסים בבניין דירות יוקרתי במרכז מיאמי, במחירים הנמוכים משמעותית ממחירי עלות הקמת הבניינים.

רבין: "זו הייתה סיטואציה חסרת היגיון כלכלי והיוותה עבורי את אחת ההזדמנויות העסקיות האטרקטיביות ביותר שזכיתי לראות, אם לא האטרקטיבית שבהן". 

רבין מספר כי במהלך השנים פנו אליו רבים שביקשו להשקיע עמו, והוא דחה את רוב הבקשות משום שמדובר בנושא סבוך לניהול ובעל השלכות רבות, משפטיות וכלכליות גם יחד. "רק לאחר שהתנסיתי, חקרתי והתמקצעתי בתחום, והתמחיתי בו מספר רב של שנים, החלטתי לייסד את 'אר בריבוע'", הוא מעיד.
כיום רבין מתמקד במרכז פלורידה, באזור אורלנדו, משום שלטעמו מחירי הנדל"ן באזור מיאמי גבוהים ופחות אטרקטיביים. מחירי הנכסים באורלנדו עלו ב-2015 בממוצע של 14.9 אחוז, ובארבע השנים האחרונות עלה שוק הנדל"ן באזור בכ-15 עד 20 אחוז בכל שנה. זאת, בתוספת להכנסה של כ-8 אחוזים לשנה מדמי שכירות, מהווים תשואה פוטנציאלית גבוהה ביותר המהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית מאוד למשקיעים. "אר בריבוע" מבצעת בדיקה מקיפה לגבי כל פרטי הנכסים אותם המיזם רוכש עבור הקבוצות שהוא מארגן. רבין בקי בחוקי המדינה, בעלויות ובשווי הנכסים בשוק וכן בסוגיות המשפטיות הכרוכות בביצוע עסקאות בפלורידה הרחוקה.


בתחילת 2016 השיק רבין באמצעות "אר בריבוע" את קבוצת הרכישה הישראלית הראשונה לשנה זו. כל אחד מהחברים בקבוצה – רובם צעירים בשנות השלושים לחייהם – השקיע 25 אלף דולר (כמאה אלף שקל) – על חברי קבוצת הרכישה נמנים גם רבין ו"אר בריבוע" עצמה.

"אנחנו משקיעים במרכז פלורידה, באזור אורלנדו, שנבחרה כאחת הערים האטרקטיביות ביותר לרוכשי בית ראשון בארצות הברית לשנת 2016", הוא מספר. "אנחנו משקיעים ביחד עם הקבוצה, כדי לשדר ולהבהיר שכולנו באותה סירה. בקרוב נצא לדרך עם קבוצת השקעה שנייה ל-2016, ואנחנו מעריכים ומצפים לייצר גם השקעות גדולות יותר בעתיד הקרוב".

רוברט רבין. צילום: יח"צ