לאחרונה עלו כותרות רבות בתקשורת על חולים סיעודיים שלא מצליחים להתמודד עם העלויות של הטיפול בהם. שר הבריאות יעקב ליצמן, שמקדם את חוק הביטוח הסיעודי אומר בראיון ל"מעריב אונליין" שמדובר בחוק מחייב המציאות. 

"לישראל אחת ממערכות הבריאות הטובות בעולם וההוכחה היא שאנחנו במקום הרביעי בעולם בסוגיית אורך החיים. משמעות הדבר היא שהאוכלוסייה מזדקנת ומספרם של אלו שזקוקים לטיפול סיעוד רק גודל וימשיך לגדול. המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל שכן רבים מאלו שזקוקים לשירותי סיעוד לא מסוגלים לעמוד בהוצאות. אני יודע על מקרים של אנשים  שנאלצו למכור את דירותיהם כדי לממן את עליות הטיפול הסיעודי, וזה מצב בלתי נסבל", אומר ליצמן בראיון.
 
יש ביטוח סיעודי של חברות הביטוח, האם הוא לא מספק פתרון לבעייתיות? 
"הביטוחים האלו לא מושלמים. הם מוגבלים בזמן, והעבר הוכיח שכדי לקבל את הכסף יש סייגים רבים. הפתרון ביטוח סיעוד ממלכתי. כמו שיש ביטוח בריאות ממלכתי יהיה ביטוח בריאות סיעודי כדי למנוע עוגמת נפש רבה למשפחות רבות בישראל".


בהחלט הצעת חוק טובה אך האם המדינה תוכל לעמוד בהוצאות הכרוכות בזה? קודם אמרת שיש משפחות שמוכרות דירות כדי לממן את הטיפול - משמעות הדבר שמדובר בטיפול מאוד יקר, הלא כן?
"זה בהחלט טיפול יקר וזה הסיבה שאני מציע הצעת חוק לביטוח סיעודי ממלכתי בכדי שלא רק העשירים יוכלו ליהנות מטיפול סיעודי אלא גם אחרים. על פי האומדנים של משרד הבריאות - העלות השנתית תסתכם בקצת יותר ממיליארד שקל".
 
זהו סכום לא מבוטל, האם יש כיסוי תקציבי לכך? 
"אני מציע לממן את הביטוח הסיעודי באמצעו הגדלת מס הבריאות בעוד כ-0.5%, ל-0.6%. למקבל שכר של כ-10,000 שקלים מדובר בתוספת חודשית של כ-30 שקלים ואני משוכנע שזה שווה".
תרשה לי לעבור לנושא אחר - רמת הזיהום בבתי החולים. מה משרד הבריאות עושה בעניין?
"רמת הזיהום בבתי החולים של ישראל היא טרגדיה, אך לא מדובר במכת מדינה אלה מכה בינלאומית, משום שהיא קיימת בכל העולם. במהלך שנת 2015 כארבעת אלפים מתו כתוצאה מזיהומים בבתי חולים וזה מספר בלתי נסבל, פי שלושה מאלו שמתים בתאונות דרכים. אנחנו כבר סיכמנו עם משרד האוצר על תקציב מיוחד כדי להתמודד עם הבעיה ואנחנו בוחנים תכנית פעולה כדי להקטין את התופעה".
 
כיצד משרד הבריאות מתמודד עם העומסים בחדרי המיון של בתי החולים
"גם בזה אנחנו מטפלים. הקמנו כ-15 חדרי מיון קדמיים באזורי פיתוח כמו קריית שמונה, ערד, מצפה רמון, סכנין, אום אל פחם, קצרין ועוד - ובעתיד נקים יותר. כשתושבים מערים אלו או הסביבה הכפרית זקוקים להגיע למיון הם מגיעים למקומות אלו וכך מפחיתים את העומס על חדרי המיון בבתי החולים. בנוסף, הכנסנו תקן חדש - פרמדיק שנקרא עוזר רופא, שיבצע חלק מהעבודות שנעשות היום על ידי רופאים אך אין צורך שיעשו על ידי רופא מוסמך. חלק מהבעיה של חדרי המיון היא העומס על הרופאים ובעזרת התקנים החדשים העומס הזה יפחת. בנוסף לכך, הצבנו שומרים בחדי המיון. הם שומרים על הסדר אך גם מכוונים את החולים שמגיעים לחדרי מיון להיכן עליהם לפנות. בכך נמנע את המצב שאנשים מסתובבים בחדרי המיון בלי לדעת לאן לפנות".