ראש הממשלה בנימין נתניהו יופיע הבוקר בדיון בבג”ץ בניסיון להגן את מתווה הגז. נתניהו יוכל לשאת את דבריו לאחר שהגיש כמתחייב בחוק תצהיר ובו פירוט עמדתו בנוגע לצורך באישור המתווה. עיקר עמדתו: המתווה הוא החלופה הטובה ביותר לביטחון המדינה, הוא יתרום ליחסי החוץ וגם יסייע בהגדלת מגוון מקורות האנרגיה.



באמצעות משרד עורכת הדין דפנה הולץ־לכנר פנתה יו”ר מרצ זהבה גלאון לבג”ץ בבקשה לקבל את הזכות לחקור חקירה נגדית את נתניהו. “בנסיבות כל כך לא שוויוניות אלו וכדי שהצדק יוכל להיראות וגם להיעשות, אני פונה לבג”ץ בבקשה לחקור את המצהיר, יהיה מעמדו רם ככל שיהיה”, אמרה.



הולץ־לכנר הוסיפה בבקשה לשופטים: “בידי ראש הממשלה מצויים יתרונות דיוניים רבים מעצם מעמדו וכובד משקלו. ברצותו הוא מגיש חומרים חסויים וברצותו הוא מבקש להישמע, פיזית, בפני כבודכם, על כל ההשלכות כבדות המשקל של עצם המאורע הנדיר והמכונן שיש בכך. העותרים הם חסרי מידע על אודות החומרים החסויים המוגשים, חסרי מידע בשאלה המקדמית המתחייבת והיא אם חסיונם של מסמכים אלו אכן מוצדק והם חסרי יכולת להזים טענות מטענות שונות הנטענות במסגרת תצהירו של ראש הממשלה”.



בית המשפט טרם השיב בעניין בקשת החקירה הנגדית. כמו כן הוא דחה עתירות להגדלת הרכב השופטים ועתירה נוספת לאפשר שידור ישיר מעדות ראש הממשלה.



לאחר מתן עדותו יופיע נתניהו בישיבת הממשלה כשעל הפרק ההצעה לשינוי מתכונת הפסקת כהונתם של בכירים בשירות הציבורי. הכוונה היא להעביר את האחריות על הפסקת הכהונה מוועדת טירקל לנציבות שירות המדינה.




מטה מאבק הגז: "מסע ההפחדות של נתניהו יגיע אל שיאו"



לקראת הופעתו של נתניהו בבג"ץ נמסר ממטה מאבק הגז: "נתניהו מגיע לבית המשפט העליון על מנת להרתיע את שופטי בג"ץ מלבחון כהלכה את מתווה מונופול הגז. נתניהו יעיד כשר הכלכלה, תפקיד אותו הוא נושא כחלק מההליך הלא תקין להעברת מתווה מונופול הגז". עוד הם הוסיפו כי "לפי תצהירו, ראש הממשלה לא יספר דבר חדש שאינו ידוע לשופטים ולציבור. הגעתו התקדימית לבג"ץ, נועדה לסמן לשופטים כי אם לא יעשו כמבוקשו, יאפשר קיצוץ בסמכויות בית המשפט העליון".



בארגוני מטה המאבק טוענים כי העתירות לבית המשפט הצביעו על כך שחברות הגז בחסות הממשלה עברו על חוקי המדינה וכי "נתניהו, במקום לדרוש אכיפה של החוק כלפי מונופול הגז שהוקם בהסדר כובל שאינו חוקי, נשכב על הגדר למען טייקוני מונופול הגז" כדבריהם. "אין כל בסיס לטענות הביטחוניות לכאורה להן טוען נתניהו והוא אף הודה בכך בעת שהגיע לוועדת הכלכלה, בה מסר כי הפעיל את סעיף 52 לעקיפת הממונה על ההגבלים, בשל כוונת הממונה לפרק את מונופול הגז. נתניהו מקווה להגיע לבג"ץ ולנאום אל מול השופטים, ללא כל שאלות. אנו מקווים כי בית המשפט לא יסתפק בנאום וכי שופטי בג"ץ יבצעו את תפקידם ויחקרו כיאות את נתניהו. אנו מקווים כי בית המשפט לא ייכנע לאיומים ויפסוק לטובת הציבור בפסילת מתווה הגז".



מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, השותף למטה המאבק, הוסיף: "אחרי שהילך אימים על מדינה שלמה, מגיע מתווה מונופול הגז עם כל כובד משקלו אל בית המשפט העליון, המעוז האחרון שעתיד להכריע בסוגיית הגז הטבעי שתקבע את עתיד התעשייה והכלכלה הישראלית למשך דורות שלמים. מיום ליום גוברת הביקורת נגד מתווה הגז שמשאיר את המשק הישראלי עם מחירי גז שערורייתיים שאינם עולים בקנה אחד עם העובדה שמדובר במשאב טבע מקומי השייך למדינה ולכלל אזרחיה". גלבוע טוען עוד: "מסע ההפחדות של נתניהו יגיע אל שיאו, קרוב לוודאי, עם שימוש מופרז ולא רלוונטי במילה 'ביטחון', אבל שום דבר לא יוכל להסתיר את העובדה שמתווה הגז הסהרורי שרקח הוא בעצמו סכנה לביטחונה האנרגטי של מדינת ישראל והאתנן הגדול בתולדותינו שניתן על מגש של כסף ליצואני הגז יצחק תשובה ונובל אנרג'י שמחפשים רווחים מהירים תוך הפקרה מוחלטת של עתיד מדינת ישראל".