הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שר האוצר, משה כחלון, הכוללת שורת הקלות למשפחות חד-הוריות, לבעלי מוגבלויות, לעצמאים ולשכירים במסגרת חוק "מענק עבודה", מה שמוכר בציבור מס הכנסה שלילי. בעקבות שינויי החקיקה יגדל מספרם של הזכאים לקבלת "מענק עבודה" בכ-55 אלף איש נוספים.



הצעת החוק נכתבה בעקבות עבודה מעמיקה שנעשתה בנושא ברשות המסים, האמונה על יישום החוק, במטרה להקל באופן משמעותי על ציבור הזכאים לקבלת המענק ולהרחיב את הזכאות בקרב האוכלוסיות המתאימות. השינויים המוצעים הם במסגרת המדיניות לעידוד תעסוקה ולתמיכה בעובדים בעלי הכנסות נמוכות, ויחולו על מענקים שישולמו בעד הכנסה מעבודה או מעסק או משלח יד שהופקו בשנת המס 2016 ואילך.



במסגרת הקלות שגובשו עם עמותת "ידיד", נקבע כי יגדל טווח ההכנסה החודשית הממוצעת המזכה במענק להורה עובד במשפחה חד-הורית. לפי המוצע - טווח ההכנסה החודשית הממוצעת של הורה עובד במשפחה חד הורית לו עד שני ילדים יהיה בין 1,270 ל-9,420 שקלים (במקום 6,220-2,060 שקלים) ולגבי הורה עובד במשפחה חד הורית שלו שלושה ילדים ומעלה יהיה בין 1,270 ל-11,500 שקל, (במקום 6,820-2,060 שקלים).



ההקלה נובעת מההבנה שלאוכלוסייה זו ישנם קשיים כלכליים משמעותיים וגם קושי מיוחד ביציאה לעבודה בשל הצורך בטיפול בילדים ואף יש מקרים בהם ההורה העובד במשפחה חד-הורית חרף השתלבותו במעגל העבודה ובשל עבודה בהיקף חלקי בלבד לא יצליח להגיע לרמת ההכנסה הנדרשת על מנת להיות זכאי למענק.



שר האוצר משה כחלון אמר לאחר ההחללטה כי "הממשלה אישרה צעד נוסף שמקל על אוכלוסיות אשר מעוניינות לצאת לעבוד וצריכות את הסיוע של המדינה. צעד זה הוא חלק משורה של רפורמות אשר נועדו לצמצם את הפערים החברתיים ולעודד את ההשתלבות בשוק עבודה".