מנהלי הבנקים עשו בימים האחרונים - בזה אחר זה - את דרכם לוועדת שטרום להגברת התחרותיות בשוק הפיננסי כדי להביע עמדתם ולהשפיע על התוואי הסופי של המלצות הוועדה, אולם במערכת הבנקאית יש גם יוצאי דופן. אחד מהם הוא זאב אבלס, יו”ר בנק אגוד. אבלס, ששימש בעבר המפקח על הבנקים, ניצל את מעמדו להיפגש לפני ימים אחדים עם שר האוצר משה כחלון. הפגישה נועדה לשכנע את כחלון להעניק תנאי תחרות מועדפים לבנק אגוד.



בפגישה טען אבלס כי אגוד כבנק בינוני יכול להביא לשיפור התחרות במערכת הבנקאית, אם יינתנו לו הכלים הראויים. הוא חזר על עמדתו של מנכ”ל הבנק, ישראל טראו, שתקף את השר כחלון על רפורמת הבנקאות. אבלס סבור שיש להעניק כלי תחרות נוספים דווקא לבנקים הבינוניים כמו לאפשר להם לשווק בלעדית מוצרי ביטוח.



נוסף לכך, מדובר בשאיפה להקלת נטל הרגולציה ובדרישות המחמירות של הפיקוח על הבנקים כנגד המערכת הבנקאית והאפשרות לניצול תשתיות המחשב. הצעה נוספת נוגעת לאפשרות להגמשת מדיניות פריסת הסניפים וליצירת שיתופי פעולה עם גופים חוץ־בנקאיים במתן שירותי בנקאות. על פי הערכות, אומנם שר האוצר האזין להצעות של אבלס, אך סירב בנימוס להתערב, בנימוק שבנושא מטפלת ועדת שטרום.



בנק אגוד הוא בשליטת משפחת לנדאו ויורשי משפחת לובינסקי. בגלל קוטנו מתקשה הבנק להתרומם מבחינה עסקית, אם כי בשנה האחרונה הצליח המנכ”ל הנוכחי לבצע כמה מהלכים שהביאו לשיפור במצבו. אמש לא התקבלה תגובת בנק אגוד לידיעה.



בתוך כך הופיעה אתמול מנכ”לית בנק דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, בפני ועדת שטרום בניסיון לשכנע שהפרדת ויזה־כאל מהבנק הוא צעד חריג, קיצוני ולא מידתי, שיפגע בתחרותיות. לדבריה, המערכת הבנקאית ניצבת היום בנקודת פיתול חשובה, הנובעת משינויים טכנולוגיים, מהסרת חסמי מעבר, ממתן מידע רב ומהוראות רגולטוריות שונות. המלצות הוועדה יכולות לתת רוח גבית לשחקנים הבינוניים בתוך המערכת, אם יתייחסו אליהם בצורה דיפרנציאלית. “אין לנו ספק שביכולתה של קבוצת דיסקונט להוות קטליזטור להגברת התחרות בשוק הבנקאות בכלל ובאשראי הצרכני בפרט”, הוסיפה אשר טופילסקי במהלך הדיון.