סוגיית הפנסיה עולה שוב לכותרות. במערך הפנסיוני של ישראל יש חורים רבים, ויש חשיבות לכך שאנשים יהיו מודעים למהלכי שוק ההון כדי שיהיו מסוגלים לנהל את נכסיהם הפיננסיים בצורה הטובה ביותר. עם זאת, בעת שלאנשים צעירים הכנסה נוספת היא תמיד דבר טוב, עבור מבוגרים שמתקיימים על פנסיה, הכנסה נוספת חיונית כדי לשמור על רמת חיים.
ליאור ברק, מרצה בתחום ניהול נכסים פיננסיים במכללת פסגות ללימודי שוק ההון, חווה את דעתו על הנושא. לדבריו, "כל עוד אנו צעירים ונמצאים בשוק העבודה, יש לנו הכנסה קבועה שמהווה את מקור התקציב העיקרי שלנו. אך כשמסתכלים על הטווח הרחוק, אל עבר שנות הפנסיה שבהן האזרחים נשענים על החסכונות הכספיים שאותם צברו בעמל רב במשך כל חייהם כמשאב פיננסי עיקרי להבטחת איכות חייהם, התמונה משתנה ורובנו עלולים למצוא את עצמנו עם סכום כסף שלא מספיק לחיות ברמת החיים שאליה התרגלנו ובטח שלא ברמת החיים שאותה אנו רוצים לחוות בגיל הפרישה. נוסיף לכך את העלייה בתוחלת החיים, שתקטין את הפנסיה שלנו, ונקבל מציאות עתידית עגומה שאנו חייבים להיערך אליה".
איך הכרת שוק ההון יכולה לסייע לאזרח הממוצע? 

"ידע בשוק ההון, והיכרות עם הכלים הפיננסים העומדים לרשותנו יכולים לעזור לנו להבין יותר לעומק את פצצת הפנסיה שרלוונטית לכל אחד ואחת מאתנו, ולתת לנו את הכלים כיצד להתמודד איתה בצורה מושכלת. כך נוכל לנסות להגיע לגיל הפרישה עם משאבים כספיים נאותים".
אילו כלים פיננסיים מומלץ לכולנו להכיר? 
"כאלה שאפשר להפיק מהם תשואות נאות שיסייעו לנו לשפר את מצבנו הכלכלי וכתוצאה מכך גם את עתידנו. איגרות חוב, קרנות נאמנות, תעודות סל, אופציות ומניות. אם נדע מה הכלים הללו יכולים להעניק לנו, נוכל לקבל החלטות פיננסיות טובות יותר, לדעת כיצד להשתמש בהם נכון יותר ולהגדיל את התשואות שלנו. לדוגמה, ניתן לבנות תכנית חיסכון לטווח ארוך באמצעות ביצוע הפקדות חודשיות בסכומים קבועים או משתנים לתעודות סל על מדדים ראשיים בארץ ובעולם".
 

אלטרנטיבה טובה יותר

כיצד אנו יכולים ליצור שפה משותפת עם יועץ ההשקעות שלנו? 
"כדי ליצור שפה משותפת עם יועץ ההשקעות בבנק עלינו להכיר את המוצרים הפיננסים השונים ואת מושגי היסוד בעולם הכלכלה והמימון. כך נוכל להבין ולהסביר בקלות מה ברצוננו לעשות עם הכסף שבידנו. למשל, נוכל לבנות יחד עם יועץ ההשקעות תיק אג"ח ממשלתי ואג"ח קונצרני בדירוג גבוה, ובמח"מ שמתאים לתנאי השוק הנוכחיים, כך שתהיה לנו אלטרנטיבה טובה יותר להשקעת כספינו מאשר בפק"מ בבנק".
לרוב האנשים אין סכומי כסף גדולים להשקיע בשוק ההון, האם יש להם אופציות נוספות לעשות זאת? 
"היום, כדי להשקיע כספים בשוק ההון כבר לא צריך סכומי כסף גדולים, מה שצריך זה פשוט ידע. לעתים קרובות גם לאדם שרוצה לרכוש דירה אין סכומי כסף גדולים והוא נעזר בהלוואה מהבנק, סוג מסוים של מינוף על ההשקעה שלו. גם בשוק ההון קיימים מכשירים פיננסים שיקלו על מי שאין בידיו סכומי כסף גדולים, בין אם מדובר במכשירים פיננסים ממונפים ועד מכשירים שאינם ממונפים כגון קרנות נאמנות, שבהן הכסף מנוהל במשותף עבור המשקיעים".
האם יש דרכים לבצע השקעות בטוחות יותר לאלו מאתנו שחוששים לאבד את כספם?
"בוודאי. בין שאר המוצרים הפיננסים ששוק ההון מציע ישנו מוצר שדומה בהתנהגותו לרכישת ביטוח על ההשקעה שלנו. כך, למשל, נוכל לרכוש מניות של חברה מסוימת, ובמקביל לרכוש ביטוח מפני ירידה במחיר המניה. ההתנהגות דומה לרכישת ביטוחים שאנו מכירים מחיי היומיום שלנו. אנו מסכימים לשלם סכום כספי מסוים על רכישת ביטוח כדי לקנות לעצמנו שקט נפשי מחשש למצב של קטסטרופה. אם ניתן לבטח את הרכב, הדירה שלנו והבריאות שלנו, ניתן לבטח גם את ההשקעות שלנו בשוק ההון. מעבר לרכישת הביטוח, ניתן ללמוד דרכים לניהול סיכונים כדי להפוך את ההשקעות שלנו לבטוחות יותר".