צעירים ומובטלים: בטורה האישי בתכנית "איפה הכסף" ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM, התייחסה היום (שני) ענת דוידוב לשיעור האבטלה בישראל ועסקה בסוגיה מה מקומה של המדינה בהתמודדות עם הנתונים המעידים כי 16 אחוזים מכלל מקבלי דמי האבטלה הם צעירים.



הנה הנתונים היבשים - שיעור האבטלה בישראל עומד על חמישה אחוזים ושלוש עשיריות, ובמספרים נכון לסוף חודש פברואר- 206 אלף בני אדם. עוד נתון חשוב - מספר העובדים במשרה חלקית ירד באחוז וארבע עשיריות, ושיעור המועסקים בהיקף מלא עלה ל- 77 אחוזים ושמונה עשיריות. כמה צעירים מובטלים מסתובבים בשוק?



 



בואו נדבר על חלקם צעירים מובטלים בישראל. חלקם של הצעירים בקרב מקבלי דמי האבטלה קטן יחסית, והוא עומד על 16 אחוז מכלל מקבלי דמי אבטלה. כיום תקופת העבודה המזכה בדמי אבטלה עומדת על 12 חודשי עבודה מתוך 18 חודשים שקדמו לאבטלה.

עכשיו, מציע משרד האוצר לשנות את חוק ביטוח אבטלה, כך שהתקופה המזכה לקבלת דמי אבטלה תוארך ל- 24 חודשים עבור צעירים מובטלים בני פחות מ-30. השינוי המוצע יחסוך למדינה 78 מיליון שקלים, ויצמצם את הנגישות של הצעירים לתכנית ביטוח אבטלה.

אז על פי מחקר חדש של הפרופסור ג'וני גל ושביט מדהלה בריק ממרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, הנפגעים העיקריים יהיו נשים צעירות, ו- 23 אחוזים מובטלים צעירים בעלי משפחות.

הנתונים האלה, מציבים את ישראל במקום האחרון מתוך 11 מדינות רווחה, או מה שנשאר ממדיניות הרווחה בישראל, שנשחקה באופן דרמטי בשנים האחרונות.

נכון. אז תרוויחו 78 מיליון שקלים. אבל תפסידו הרבה יותר מזה- תפסידו את הצעירים. את הבודדים, את הזוגות הצעירים, את האימהות הצעירות - כולם מאד רוצים להמשיך לחיות כאן, אבל למה לגדל פה דור ממומר?