משרד המשפטים בוחן את האפשרות למתן הקלות בחוק שכר הבכירים בכל הנוגע לתנאי הפרישה של מנהלים בכירים. הבדיקה נוגעת בעיקר לזכויות העבר שנחתמו במסגרת הסכמי העבודה ואושרו כדין באסיפות הכלליות.



הבדיקה נעשית מתוך הנחה שבחוק שכר הבכירים לא הייתה כוונה לפגוע בתנאי הפרישה שנעשו במסגרת הסכמים קיימים. בעקבות חשש זה החליט מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן לסיים את תפקידו.



זאת גם הסיבה שדירקטוריון בנק לאומי החליט לקצר את תקופת ההודעה מראש על סיום כהונה מחצי שנה לשלושה חודשים. במערכת הבנקאית יש עשרות עובדים בכירים שמתכוונים לפרוש מהבנקים אם החוק לא ישונה.



רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג

הבדיקה במשרד המשפטים נערכת בעקבות פנייה של נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, החוששת מתוצאות השלכות החוק על היציבות הניהולית. לפי הערכות, גם אם יוחלט להחריג את תנאי הפרישה של בכירי הבנקים, לא יהיה צורך בשינוי החוק, אלא בהבהרה משפטית שתפורסם על ידי היועץ המשפטי לממשלה.



להבהרות המשפטיות יש חשיבות עליונה. כך למשל התוצאה של השארת החוק ללא שינוי תביא לפרישת אריק פינטו, הנחשב למועמד המוביל לניהול בנק הפועלים. דירקטוריון הבנק הקים אומנם ועדת איתור, שבראשה עומד יו"ר הדירקטוריון יאיר סרוסי, אבל מבחינת שרי אריסון המועמד המועדף הוא בעל השליטה פינטו. פרישה אפשרית של פינטו תפתח את המרוץ לניהול הבנק וכמה מועמדים חיצוניים כבר מתחממים על הקווים.



המפקחת לא מבזבזת זמן


בתוך כך, המפקחת על הבנקים, חדוה בר, לא מבזבזת זמן ומתכוונת לפעול כאילו הוראות החוק החדש יהיו בתוקף וללא כל חריגים. בסוף השבוע היא שיגרה חוזר לבנקים בעקבות אי הוודאות שנוצרה בנוגע לתנאי הפרישה של הבכירים. בהתאם להוראות המפקחת נדרשים הבנקים להעריך את ההשלכות האפשריות של החוק והסיכונים לבנק מרגע כניסת החוק לתוקף (בעוד כחצי שנה) ובכלל זה "האפשרות לעזיבת אנשי מפתח ברמות הניהוליות השונות".



עוד מתבקשים הבנקאים "לבחון את ההשפעה על תכניות ארוכות טווח, לרבות היכולת לבצע תוכניות התייעלות משמעותית כפי שהפיקוח דרש מכם". סעיף זה הוכנס בעקבות הטענות שהעלאת שכר למנהל בכיר תחייב להעלות בהתאם את השכר של כל העובדים בדרג הנמוך, מה שעלול להגדיל את ההוצאות בצורה ניכרת.



הדרישה היא שהשפעות אלה יידונו בדירקטוריונים של הבנקים לא יאוחר מ־17 באפריל (יום ראשון בשבוע הבא). עוד מתבקשים הבנקאים לבחון את הצורך בעדכון ההתחייבויות לעובדים בדוחות הכספיים הקרובים וזאת על רקע השינויים שעלולים להשפיע על אומדני סכומי הפרישה".