הנפילה של קבוצת חברות הנדל"ן בבעלות ענבל אור העלתה דגל אדום בנוגע לפעילותן של קבוצות הרכישה בכלל. עו"ד איתן ארז, המפרק הזמני של קבוצת אור סיטי נדל"ן, אמר כי "הפרשה היא קו פרשת מים בנושא קבוצות הרכישה בישראל. אני משווה את המקרה לחפציבה שהייתה קו פרשת מים בקניות מקבלנים". 

 "מוקדם מדי להספיד  את הענף" קובע גיל עובדיה, מנכ"ל-שותף בחברת "E-wave נדל"ן. "קבוצות הרכישה נמצאות היום בעין הסערה, אבל זו תחלוף. אחרי שהסערה תחלוף, נישאר עם מודעות צרכנית גבוהה יותר של הרוכשים, ועם המידע הנחוץ כדי להבדיל בין מארגן קבוצות מקצועי לאחד שאינו כזה
מה התגובות שאתה מקבל בימים אלה מרוכשים פוטנציאליים?

הפרשה מקבלת הד תקשורתי מאוד רחב, ומן הסתם זה מביא רוכשים פוטנציאליים לשאול שאלות ומציף חששות. אנחנו נתקלים בזה יום יום במשרדי המכירות שלנו בפגישות עם האנשים. אבל מצד שני, רוכשים פוטנציאליים לא עצרו את התהליך. הם שואלים יותר, ומבצעים יותר בדיקות, אבל במרבית המקרים לא עצרו אותו או יצאו ממנו. על פי רוב מדובר במשקיעי נדל"ן, חלקם כבר התנסו בקבוצות רכישה, הם כבר ביצעו את שיעורי הבית הנדרשים, יודעים אילו שאלות לשאול, והם בוחנים את העסקה לא על סמך הכותרות בעיתון, אלא מול הנתונים העומדים לפניהם. ממש בימים האחרונים, אנחנו סיימנו גיבוש של מספר קבוצות רכישה בדרום תל אביב, ויצאנו לדרך עם פרויקטים חדשים, ככה שגם כיום הענף לא נעצר.
מה מידת הסיכון הקיימת לרוכש בקבוצת רכישה?
באופן מסורתי נהוג לומר כי שני הפרמטרים הפתוחים בקבוצת רכישה נוגעים למחיר הסופי של הדירה ולמועד המסירה של הדירה. אבל מה שהציבור למד בימים אלה מהפרטים הנחשפים בבית המשפט הוא שמידת המקצועיות של הגורם המארגן היא קריטית להצלחה של קבוצת רכישה. אם מתכננים מבנה לפי התב"ע העירונית שלו – אז עניין הזמן הוא נתון ידוע מראש – שנה עד שנתיים לקבלת היתר בנייה, ומשם יציאה לבנייה בפועל. אם הפרויקט תומחר כראוי, בשיתוף עם גורמי מקצוע ושמאים, אז גם אם ישנן סטיות, הרי שהן יהיו זניחות ולא משמעותיות. הניסיון והמקצועיות משחקים כאן תפקיד מאוד חשוב.
אנשים הפסידו את כל כספם ואין להם ערבות חוק מכר. איך מתמודדים עם זה?
ראשית, חשוב לזכור שגם בתחום של ערבות חוק מכר לא מבטיחה במאה אחוזים את כספו של הרוכש, ולראיה אין ספור של התדיינויות בבתי המשפט בדיוק בנושאים אלה בין רוכשים וקבלנים. אבל בהקשר של קבוצות הרכישה ישנו מנגנון שניתן ליישם בצורה פשוטה כדי להבטיח את כספם של הרוכשים. מדובר במנגנון הפקדת כספי הרוכשים בחשבון נאמנות המנוהל בצורה נפרדת לחלוטין מהגורם המארגן את הקבוצה. הכספים שמפקידים הרוכשים אינם הקופה הקטנה של מארגן הקבוצה, ואסור בתכלית האיסור לשחק עם כספים אלו. אנחנו לדוגמא, אין לנו נגיעה או נגישות לכספים המופקדים בחשבון הנאמנות, וכול הוצאת כספים מחייבת אישורים ובקרות.
מה עושים העוסקים בארגון קבוצות רכישה כדי לנטרל את הפגיעה בענף?
העקרון המנחה כאן הוא שקיפות ופתיחות. חלק מהמקצועיות של מארגן קבוצות רכישה הוא גם בתחום של דיווח שוטף לרוכשים על מצב הפרויקט, קצב ההתקדמות שלו, והמצב הכספי שלו. בימים אלה אנחנו נדרשים לכך בצורה עוד יותר מחמירה מבימים רגילים. אם רוכש מקבל את המידע בצורה פרואקטיבית ויזומה, ומקבל מענה לשאלותיו בצורה שקופה, אז הוא ירגיש בנוח, והוא גם יעביר תחושות אלו גם הלאה. 
לסיכום, האם צריך להיות שינוי בכול מה שנוגע בקבוצות רכישה?
נדרש סוג של פיקוח ובקרה על הענף, ולתקן את המצב הקיים כיום. זה קצת מדהים שכדי לעסוק בתיווך אתה צריך רישיון, אבל אין צורך ברישיון כדי לארגן ולנהל קבוצת רכישה. הסדרה של הענף תתרום לשקט הנפשי של הרוכשים, אבל זה גם יוציא מהענף את הגופים הפחות מקצועיים שהוציאו לו שם רע.