"לא נראה כנראה מפץ תחרותי שיוביל להגדלת המקורות האשראי לציבור"

רגע לפני פרסום מסקנות ועדת שטרום, שבוחנת את מקורות האשראי הצרכני, אומר מנכ"ל חברת כלל מימון לשעבר: "היום בו נוכל לבצע שופינג פיננסי אמיתי לפני לקיחת הלוואה עדיין רחוק"

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
לאומי קארד
לאומי קארד | צילום: הדס פרוש, פלאש 90
2
גלריה

לאחר הפסח אמורה ועדת שטרום, שהוקמה כדי לבחון דרכים כדי להגביר את התחרות בשוק האשראי הצרכני, לפרסם את מסקנותיה. מדובר בתחום חשוב שכן האשראי הצרכני מגלגל כ 138 מיליארד שקל בשנה, אולם הציפיות מהוועדה אינן רבות. בשיחה עם מעריב, דרור הר, שבעבר הלא רחוק היה מנכ"ל חברת כלל מימון אישי מסביר מדוע.

"הציפיות בשוק מוועדת שטרום הן אכן נמוכות. אנחנו כנראה לא נראה מפץ תחרותי שיוביל להגדלת המקורות של האשראי לציבור, ולהפחתה בעלויות של ההלוואה – עמלות וריביות. היום בו נוכל לבצע שופינג פיננסי אמיתי לפני לקיחת הלוואה עדיין רחוק".

דרור הר, מנכ"ל חברת כלל מימון לשעבר
דרור הר, מנכ"ל חברת כלל מימון לשעבר | דרור הר, מנכ"ל חברת כלל מימון לשעבר

"חלקים נכבדים של האוכלוסייה מקיימים אורח חיים דיגיטלי, שאחד מתוצרי הלוואי שלו הוא פיזור של סימנים המעידים על קבלת החלטות צרכניות גדולות. בין אם מדובר על טיול גדול, רכישה של רכב, שיפוץ של הבית, יציאה ללימודים, הכנות לחתונה – הגולשים מספקים סימנים מעידים, שניתן לאתר אותם בתהליך של עיבוד המידע הדיגיטלי, ומאפשר לספקית האשראי לבצע פנייה דיגיטלית ישירות ללקוח הפוטנציאלי בהצעה לקבלת הלוואה, ולעשות זאת בתהליך אינטרנטי פשוט וקל. עלויות הקמת ההלוואה בתהליך שכזה נמוכות, הפנייה נעשית לקהל רחב, ומאפשרת פנייה גם לאוכלוסיות חזקות שהיסטוריית האשראי שלהן טובה, מה שמאפשר גם להוריד את עלויות הריבית. בדרך זו ניתן יהיה להגשים את החזון של הרחבה וגיוון השחקנים בשוק האשראי, ולייצר תחרות אמיתית בין שחקנים שונים בשוק".

"אנחנו רואים בעשור האחרון התפתחות של חברות בעולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, המציעות זירות מסחר אינטרנטיות לאשראי חוץ-בנקאי, המבצעות חיבור ישיר בין מלווים ובין לווים. התחום, המוכר בשם הלוואות Peer-to-Peer (P2P), התחיל בפעילות ממוסדת כאשר אתר בריטי בשם ZOPA החל לפעול בשנת 2005. מאז תיווכה ZOPA הלוואות בסכום פנומנלי של 1.81 מיליארד דולר, מזה סכום של 690 מיליון דולר בשנה האחרונה בלבד. האתר תיווך בין כ-60 אלף משקיעים שהלוו כספים, ובין יותר מ-150 אלף לווים שנטלו הלוואות.

בישראל פעילות בתחום מספר חברות, דוגמת בלנדר או e-Loan. אנחנו רואים בתי השקעות, כמו מיטב-דש ופסגות, שביצעו רכישות של חלקים מגופים אלה, דבר המצביע על הפוטנציאל שרואים בבתי ההשקעות המסורתיים במודל מימון ההמונים, ובכלי הדיגיטל החדשים, כדי להעמיק את כניסתם לשוק האשראי הצרכני".

תגיות:
אשראי
/
כלכלה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף