ענת דוידוב התייחסה היום (ראשון) בתכניתה "איפה הכסף?" ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" לנתונים שפרסם מרכז אדוה, לשוויון וצדק חברתי, על פריון העבודה בישראל ואמרה כי "פריון עבודה מתאר את רמת היעילות של עובדים במשק ביחס לכמות העובדים, וישראל כך מתברר, משתרכת הרחק מאחור".


כמה פעמים שמעתם לאחרונה את נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, מדברת על פריון העבודה, כאחד המרכיבים החשובים בשוק העבודה הישראלי?




 



פריון עבודה נזכיר, מתאר את רמת היעילות של עובדים במשק, ביחס לכמות העובדים, וישראל, כך מתברר, משתרכת הרחק מאחור. הנה כמה עובדות: מספר השכירים המועסקים בשכר נמוך בישראל - מהגבוהים בעולם. מספרן של נשים בשוק העבודה הישראלי הולך וגדל בשנים האחרונות אבל 36 אחוזים מהן מועסקות בשכר נמוך. עוד עובדה, משמעותית לא פחות - ישראל מצטיינת בהעסקה גבוהה מאוד של עובדים זרים, בשכר נמוך ובתנאים ירודים, עובדי קבלן, נטולי זכויות בדרך כלל עשוקים.

ההיגיון התעסוקתי אומר שככל כשחלקם של שכירים ועצמאים יגדל, כך גם תגדל עוגת ההכנסה הלאומית, כלומר המדינה תרוויח יותר, ועול המסים הכללי יקטן לכל אחד ואחת מאתנו, באופן יחסי. אבל בישראל, עובדים "זולים", ללא השכלה גבוהה אינם יכולים להשקיע בהשכלה של הילדים שלהם, וכך, גדל כאן עוד דור ועוד דור חסר תקווה של ישראלים - חרדים, ערבים, עולים מברית המועצות לשעבר, עולים מאתיופיה מספרם גדל, הפערים מעמיקים - בית גידול של דור ממורמר ומפוספס.

ואם אתם רוצים להתעצבן עוד קצת, הנה עוד נתון שמפרסם היום מרכז אדווה - בעוד שיותר משליש הנשים ורבע מהגברים משתכרים כ- 4,376 שקלים בחודש, אחוז המשתכרים בשכבת הקצפת של המאיון העליון מונה רק, קצת יותר מאחוז וחצי. מה ששמעתם. אחוז וחצי מאוכלוסיית ישראל. רוצים יותר פריון ויעילות? שלמו לעובדים יותר כסף. אבל כנראה שאף אחד ממקבלי ההחלטות לא רוצה לשנות את הנתון הזה. והם כנראה יודעים למה.