הליך הפרטת בנק הדואר מתקדם. ל"מעריב" נודע כי מנכ"ל חברת הדואר, דני גולדשטיין, שכר בימים אלה את שירותי ענקית ראיית החשבון קסלמן וקסלמן PWC כדי להמליץ על מתכונת ההפרטה והפרדת בנק הדואר מחברת הדואר. זאת כחלק מהחלטת הממשלה משנת 2012 להפריט את בנק הדואר ולהפוך אותו לבנק מסחרי לכל דבר.



אלא שמאז חלו תהפוכות בתחום הבנקאות, וקבלת רישיון בנק מסחרי מחייבת הון עצמי מינימלי בהיקף של מאות מיליוני שקלים.



זאת ועוד, יש צורך בהשקעה נרחבת במחשוב והפעלת 750 סניפי הדואר על סמך סטנדרטים מסחריים לחלוטין. על רקע זה תצטרך חברת PWC להמליץ על מתכונת ההפרדה, באילו תנאים להמשיך ולקבל את השירות מחברת האם (חברת הדואר) ובאילו תחומים בדיוק לפעול.
 

נראה כי לנוכח כל אלה יחליט שר האוצר משה כחלון לשנות את מתכונת הפעילות של הדואר, ולהעדיף להפעילו עם רישיון בנקאי מצומצם כבנק חברתי. השלב המהותי ביותר בהפרטת הדואר יהיה התוכנית להנפקת הבנק בבורסה ולמכירת עד 20% ממניותיו למשקיע אסטרטגי.
 
נראה כי מתכונת הפעילות העתידית שבה יפעל הבנק תהיה מצומצמת (ללא הזכות לקבלת פיקדונות), אך יותר לו לשתף פעולה עם גורמים עסקיים.
כפי שנחשף ב"מעריב־השבוע", חברת הדואר מתכוונת לשתף פעולה עם קבוצת הראל השקעות בשיווק תוכניות חיסכון. יוזמה מתקדמת יותר נוגעת לשיתוף פעולה שכבר החל בין קבוצת ישראכרט לדואר.
 
בשיתוף פעולה זה ישווקו בדואר הלוואות של ישראכרט בתנאים ייחודיים. ההלוואות יוצגו ללקוחות בנק הדואר בתנאים מסובסדים (ריבית של 8% לשנה) והיקף האשראי יעמוד על סכום של עד 50 אלף שקל.
 
ישראכרט תבצע חיתום הלוואות ותחליט לאילו לקוחות יסופק האשראי. על פי נתונים שהגיעו ל"מעריב־השבוע", יותר ממאה לקוחות הדואר קיבלו את האשראי של ישראכרט, והמספר יגדל. תמורת טיפול בהלוואות וגיוס הלקוחות יזכה הדואר לעמלת תפעול.