ועדת האיתור למנכ"ל בנק הפועלים בראשות יו"ר הדירקטוריון יאיר סרוסי בחרה כצפוי באריק פינטו כמחליפו של ציון קינן בניהולו הבנק. הבחירה בפינטו נעשתה למרות סימני השאלה הנוגעים לזכויות העבר הפנסיוניות שאותם צבר והנאמדים ב-12 מיליון שקל אשר עדין לא נפתרו.



חוגים בנקאיים מעריכים שפינטו קיבל הבהרות הן מיו"ר הבנק והן משרי אריסון בעלת השליטה שזכויותיו לא ייפגעו ובבוא העת הוא יקבל את הכספים המגיעים לו. סרוסי ואריסון עשו באחרונה מאמצים ניכרים לשכנע את פינטו לקבל עליו את התפקיד ולא במקרה.



המדובר במי שצמח בבנק הפועלים והתחיל את הקריירה העסקית שלו לפני 35 שנה. פינטו, 55, מזוהה לחלוטין עם ה-DNA הארגוני של הבנק והוא התחיל את הקריירה כפקיד מן השורה. יש לו כיום קשרים מצוינים בדרגים הניהוליים הנמוכים יותר וכן עם ועד העובדים.



כניסתו לתפקיד תלווה ברעשים ארגוניים מינימליים בהשוואה למה שהיה צפוי לבנק אילו היה מגיע מנהל מבחוץ שלא צמח מתוך שורות העובדים. פינטו מכיר את בנק הפועלים מבפנים ובחודשים הבודדים שבהם שימש כממלא מקום המנכ"ל הוא למד בפועל את תפקיד המנכ"ל.



כמנכ"ל, יאלץ פינטו להסתפק בשכר שנתי מרבי (כולל כל התוספות האחרות) של 2.5 מיליון שקל. כאמור לא ברור מה יעלה בגורל זכויות העבר שאותם צבר, שכן בשלב זה הבנקאים לא קיבלו חוות דעת מוסמכת לא ממשרד המשפטים ולא מבנק ישראל שחוק שכר הבכירים אינו חל על זכויות העבר.



עדין לא ברור מה המועד לכניסתו לתפקיד והדבר תלוי במשך החפיפה עם ציון קינן. פינטו יתמודד בתפקידו כמנכ"ל הבנק הבא בפני לפחות ארבעה אתגרים לא פשוטים. הראשון הוא המשך תכניות ההתייעלות והצורך בפרישת כ-1000 עובדים נוספים מהבנק.



האתגר השני הוא המשך פעילות הבנק בשוק החוץ בנקאי ביום לאחר שהבנק יאלץ למכור את השליטה בקבוצת ישראכרט (בעקבות המלצות ועדת שטרום). האתגר השלישי הוא אופן התייחסותו לתיק החקירה האמריקאי בסוגיית העלמות המס בחו"ל. בנק לאומי היה הראשון שהגיע להסדר וכעת ממתינים להסדרים דומים עם בנק הפועלים ועם המזרחי טפחות.



האתגר הרביעי הוא כניסת בנק הפועלים לדור הבא של המערכת הבנקאית - הבנקאות הדיגיטלית. בנק לאומי מתכוון בתוך מספר חודשים להקים בנק דיגיטלי. בנק הפועלים עשה כברת דרך להרחבת שירותי הדיגיטל אבל כדי להפוך אותו למנוע צמיחה יש צורך בהרחבה נוספת של השירותים. מינויו של פינטו כפוף לאישור המפקחת על הבנקים חדווה בר שבסופו של דבר תאשר את המינוי.