"אינך יכול להצמיד לי אקדח לרקה ולבקש ממני להעריך מתי מחירי הדיור יירדו. אני לא יודע מתי זה יקרה", כך התבטא מנכ"ל משרד השיכון, אשל ערמוני, בוועידת הדיור לצעירים שנערכה אתמול בהרצליה.



"אני מסתובב הרבה בארץ", הוסיף ערמוני הערכה פסימית למדי, "ואכן אני רואה אנשים במצוקת דיור. לוקח זמן לבנות ולשווק דירות אף על פי שהזמנים מתקצרים. עם זאת, מי שמתנבא ואומר שמחר בבוקר המחירים יירדו אינו ישר. אני מציע לבוא ולשפוט אותנו בהמשך אם הצעדים שאותם נקטנו היום נכונים".
כל משתתפי הפאנל, כמו מנכ"ל אפריקה מגורים, הקבלן אורן הוד, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן תמיר דגן ושמאית המקרקעין נחמה בוגין  החזיקו בדעה שהמחירים לא יירדו בתקופה הנראית לעין. לשיטתם, מיזמים של מחיר למשתכן מיועדים לסקטור אחד בלבד והם לא ישפיעו בהכרח על רמת המחירים בכל הארץ. לדבריהם, חסרות עתודות קרקע.
 

לדברי מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, המדינה אינה חוסכת כסף כדי לקדם את מכרזי מחיר למשתכן ואובדן הכנסותיה בתחום זה נאמד במיליארד שקל. מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן תמיר דגן הבהיר שהקבלנים אינם מכשילים את מחיר למשתכן, אבל הדגיש שמיזם זה לא בהכרח יוריד את מחירי הנדל"ן. "בראש העין הייתה הגרלה", הדגים דגן, "הקניות נעצרו ולאחר מכן הביקוש התחדש".

"פתרון חלקי"
 

מנכ"ל אפריקה מגורים אורן הוד מסר כי החברה מחזיקה בכפר יונה קרקע כבר כמה שנים אך אינה מצליחה לבנות בגלל הביורוקרטיה. "מחיר למשתכן הוא לא פתרון מלא אלא חלקי. מצוקת הדיור עדיין נמשכת, ואם לא די בכך אזי כיום יש גם מצוקת אשראי".
 
בתוך כך נודע שמשרד האוצר פתח את ההרשמה להגרלת 273 דירות להשכרה במחיר מפוקח ולטווח ארוך בקיבוץ גליל ים, במחיר של החל מ־3,400 שקל בחודש. מתוך 273 הדירות 68 יוקצו להשכרה לתושבי העיר. הדירות שיוצעו יהיו בגודל של 2־4 חדרים במחירים של החל מ־3400 שקל לדירת שלושה חדרים והחל מֺ־4,600 שקל בחודש לדירת 4 חדרים. 
 
ההרשמה להגרלה תתקיים באמצעות אתר אינטרנט ייעודי באחריות חברת דירה להשכיר. ההגרלה הממוחשבת תהיה פתוחה למשך כחודש ימים, עד 8 ביולי, ותוצאותיה יפורסמו ב־25 ביולי. 
 
שר האוצר משה כחלון אמר באירוע כי "שוק השכירות הוא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. כל קרקעות המדינה יוקצו לזוגות צעירים חסרי דיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן או בשכירות ארוכת טווח".