"אני נחוש לעמוד בכל פרטי ההסדר עם הבנקים ולהחזיר להם עד השקל האחרון. לא תהיה מחיקה אפילו של אגורה". כך אמר אמש נוחי דנקנר, בעל השליטה לשעבר באי.די.בי, בראיון מיוחד ל"מעריב־השבוע". דבריו נאמרו בעקבות הסדר החוב שנחתם אתמול (שלישי), שפרטיו נחשפו לראשונה ב"מעריב־סופהשבוע" לפני כחודש וחצי. ההסדר נחתם אתמול במשרדי עורך הדין ליפא מאיר. את גיבושו הובילה עורכת הדין שירלי יפרח, שעמלה בשנה האחרונה על גיבוש פרטיו מול שישה בנקים. ההסדר מטפל בחובותיו הפרטיים של דנקנר, שהבנקים נתנו לחברות גנדן וטומהוק, שהיקפם מסתכם ב־480 מיליון שקל. מאמצי ההסדר ארכו כמעט שנתיים, בין השאר כיוון שהמגעים נוהלו בנפרד מול ששת הבנקים כדי שלא תהיה מראית עין של תיאום.



בתשובה לשאלה כיצד יחזיר את החובות הוא הבהיר שמדובר במקורות הכנסה פרטיים במסגרת עסקים שהוא עושה. מבחינתו, אי.די.בי נמצאת מאחוריו והוא מסתכל קדימה. דנקנר אמר: "אני מבין את הצורך בפינוי דירת המגורים שלי בהרצליה פיתוח כי זה חלק מחוב שאני משלם. אין לי כוונה להשהות את הפינוי והוא יבוצע בדיוק לפי לוח הזמנים שנקבע בהסדר".



בשבועות הקרובים אמור שופט בית המשפט המחוזי חאלד כבוב לפסוק את דינו של דנקנר בפרשת הרצת המניות. מקורות משפטיים מעריכים כי הסדר החובות שנחתם מול הבנקים עשוי לשחק לטובתו, אם כי פסיקת השופט צפויה להיות עניינית לחלוטין. על פי הסדר החוב שנחתם, נוחי דנקנר יפנה בתוך 35 יום את הווילה בהרצליה פיתוח שבה הוא מתגורר עם רעייתו אורלי, והוא מתחייב למכור אותה בתוך שנה למרבה במחיר. שוויה של הווילה בהרצליה פיתוח נאמד ב־45־50 מיליון שקל. היא משתרעת על שני דונם, שמתוכם אלף מ”ר בנוי, כולל בריכת שחייה. דנקנר מפנה את הווילה אף על פי שמחציתה נמצאת בבעלות רעייתו והיא אינה משועבדת לבנקים.



הסכם העקרונות נוגע לחובות אישיים בהיקף 510 מיליון שקל (כולל ריביות). מדובר בערבות אישית לחברת טומהוק ולפירעון חלקו בחובות גנדן, שבאמצעותה הוחזקה השליטה באי.די.בי. חלק הארי של החוב, 150 מיליון שקל, הוא לבנק הפועלים; 130 מיליון שקל הוא חייב לבנק לאומי; 100 מיליון שקל לבנק דיסקונט; והיתרה לבנק המזרחי טפחות, לבנק איגוד ולקרדיט סוויס. המשא ומתן עם הבנקים נמשך תקופה ארוכה כי הוא נוהל כאמור בנפרד מול כל אחד מהם.



ההסדר אושר סופית בדירקטוריונים. פריסת החובות תבוצע במתוכנת הבאה: 70 מיליון שקל ישולמו בתוך שנה; 30 מיליון שקל עם חתימת ההסדר; 10 מיליון שקל בתוך חצי שנה ממועד החתימה; ו־30 מיליון שקל לאחר שנה. עוד מתחייב דנקנר לפרוע בפריסה לשמונה שנים 110 מיליון שקל נוספים ובסה”כ 180 מיליון שקל. החובות יהיו צמודים לריבית הפריים. יתרת החוב בסך של 330 מיליון שקל תוחזר במשך השנים לפי כושר ההשתכרות שלו. על פי ההסכם, 60% מהכנסותיו העתידיות יועברו לבנקים ו־40% יישארו בבעלותו. אחת לשנתיים יתחייב דנקנר להגיש הצהרת הון כדי לדווח על מצבו העסקי העכשווי.



בנקאי בכיר שהיה מעורב בעריכת ההסדר הביע את שביעות רצונו מעקרונותיו. “הוכח שניתן להגיע הסדר חובות בהסכמה מבלי לבצע מחיקה. אנחנו מאמינים שדנקנר יפרע את מלוא חובותיו למרות הפריסה ארוכת הטווח. הוא גם שילם מחיר אישי כבד כשנאלץ לפנות את ביתו”.