המפקחת על הבנקים, חדוה בר, הבהירה היום (שני) כי "על רקע חוסנה של המערכת, ומתוך הקשבה לשיח הציבורי, חידדנו את יעדי הפיקוח ובשנים הקרובות נפעל לצד שמירה על היציבות לקידום אקטיבי של התחרות באמצעות יישום רפורמות מבניות". הדברים נאמרו בדוח הפיקוח הראשון המוגש על ידי בר לשנת 2015 שפורסם הבוקר, ביום שבו הממשלה אמורה לאשר את דוח הוועדה להגברת התחרותיות במערכת הבנקאית.



לדברי בר הפיקוח ישים דגש גם על שיפור היעילות בבנקים, קידום הטכנולוגיה והחדשנות. "השינויים שהתחלנו ליישם נועדו לאפשר לציבור ליהנות משירותים נוחים, מגוונים וזולים יותר ומותאמים יותר לצרכיו", הבהירה בר.



עוד הודגש כי בנק ישראל פועל להסרת החסמים לבנקאות בתקשורת, מה שיוצר תשתית להקמת בנק דיגיטלי ללא סניפים, ומעבירה ללקוח את ה"בעלות" על המידע הפיננסי. כמו כן הוא מגבש מתווה לתמיכה בהקמת בנקים חדשים באמצעות הסרת החסם בתחום תשתיות המיכון.



"נאפשר להקים מרכז מחשבים משותף. בנקים חדשים כמו גם בנקים קטנים ובינוניים קיימים יוכלו לרכוש ממנו שירותי מיכון ותפעול. תהליך הרישוי של בנקים חדשים יזורז ותהיה הקלה בדרישות ההון", אמרה המפקחת על הבנקים. לדבריה, המשק הישראלי קטן ובבנקאות קיימים יתרונות לגודל. "עם זאת ההקלות בתחומי הבנקאות בתקשורת, עשויים להוביל להקמת בנק דיגיטלי או שניים בשנים הקרובות, וליצור איום תחרותי", הוסיפה בר.



במקביל מקדם בנק ישראל בשיתוף האוצר את הקמת המאגר לנתוני אשראי והוא יהווה תשתית להגברת התחרות. בבנק ישראל מעריכים כי השינויים המבניים, לצד קידום הטכנולוגיה והחדשנות ועידוד התייעלות משמעותית, יגבירו את התחרות ויובילו לשיפור בשירות ובנוחות ולהוזלת המחירים.



סניף דיגיטלי. צילום: יח"צ
סניף דיגיטלי. צילום: יח"צ




הגברת התחרות וצמצום הריכוזיות



לדברי המפקחת, הבנקים שינו את המודל העסקי, הרחיבו את ההתמקדות במשקי הבית ובעסקים הקטנים תוך הגברת התחרות וצמצמו משמעותית את הריכוזיות והחשיפה ללווים הגדולים. "התנהלותם הזהירה של הבנקים הובילה לכך שהם נותרו יציבים חרף הסערה הפיננסית שפקדה את העולם והובילה בנקים רבים באירופה ובארה"ב להתמוטטות. דבר זה אינו מובן מאליו".



למרות זאת מזהירה בר שעל הבנקים והציבור הרחב להיות ערוכים בכל עת למשבר כלכלי נרחב ולהתממשות סיכונים חדשים כגון סיכוני סייבר וסיכונים תפעוליים שונים.



המפקחת קובעת שסביבת הריבית הנמוכה בישראל ובעולם מציבה אתגר בפני הבנקים: היא פוגעת בהכנסות הריבית ופועלת להגדלת סיכון האשראי. הבנקים מחויבים לבחון את המודל העסקי ולהתמקד בצמצום ההוצאות.



הריבית הנמוכה עלולה לעודד משקיעים להגדיל סיכונים בחיפוש אחר תשואות ועלולה להגביר את הסיכון למינוף יתר של הלווים. בטווח הקצר מקלה הריבית הנמוכה על החברות במשק ומקטינה את הפסדי האשראי.