ענת דוידוב התייחסה היום (שלישי) בתוכניתה ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM למצבם של ילדי ישראל בבחינות בהבנת הנקרא: בואו נפרגן קצת לשפה שלנו, לעברית. תקשיבו למה שאומר הד"ר עידו גל, מהחוג לשרותי אנוש באוניברסיטת חיפה, ומי שעמד בראש הצוות שאחראי לסקר על מיקומה של ישראל בין מדינות ה OECD, שבודק מיומנויות של ישראלים בעברית וקריאה, מחשבים ומתמטיקה.

 
אז הנה כמה נתונים המתייחסים לאוכלוסיה הבוגרת בישראל - מבטיחים לא להעמיס יותר מידי: בקריאה והבנת הניקרא, ישראל מדורגת במקום העשרים ושמונה מבין המדינות המפותחות, במתמטיקה ומיחשוב במקום העשרים ותשעה. הפערים בין יהודים לערבים כמה לא מפתיע, גדולים בשלושים אחוזים בממוצע בכל התחומים. 
 
ישראל משתרכת הרחק מאחור. הפערים בהישגים שלנו, בהתבסס על רקע כלכלי הם עצומים. כולנו מכירים את דלות ההשקעה בפריפריה. זה יכול להיות אחרת, ויסלח לי שר החינוך שוב עם האובססיה לקמפיין חמש יחידות. כמה פעמים שמעתם מתלמידים מצוינים את המשפט "פתרתי שלוש תרגילים" במקום שלושה, וזה לא טריוויאלי, כי חשוב קודם לדבר נכון לפני שפותרים תרגיל.

בפינלנד ויפן, בשבדיה או אסטוניה, זה לא היה קורה. שם מכבדים את השפה. ככל שרמת המיומנות גבוהה יותר, כך גם השכר הממוצע של בעלי אוריינות הקריאה יהיה גבוה יותר בכמעט פי שניים. המחקר אמנם חדש, אבל הנתונים   הללו עקביים, מערכת החינוך בישראל הולכת ונחלשת יחסית לעולם.

וכשבכל שנתיים בממוצע מתחלף כאן שר חינוך, שום דבר טוב לא יצמח כאן, למרות שתקציב החינוך הוא השני בגודלו בתקציב המדינה. המסקנה - תשקיעו, ותשקיעו הרבה, קודם כל במיומנוית השפה, כי מי שמתקשה בקריאה, גם לא יוכל לפתור תרגיל.