יו”ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, מעריך שמשקיעים מוסדיים ימנעו אישור שכר בכירים שעולה על 2.5 מיליון שקל לשנה לא רק ממנהלים של גופים פיננסיים המוגבלים לפי חוק, אלא גם ממנהלים של חברות ציבוריות אחרות.



“אני מצפה שתלושי השכר לא יהיו תלושים מהמציאות”, הבהיר האוזר אתמול בכנס כלכלי. הוא הביע את תקוותו שחברות ציבוריות רבות יגייסו בסופו של דבר הון בישראל. “תארו לעצמכם שחברות כמו מובילאיי, צ’ק פוינט, אמדוקס, וויקס, וויז, Gett, ואאוטבריין יפעלו ויגייסו הון בישראל”, אמר. “תארו לכם שיש פה פלטפורמת מסחר נאסד״ק־ת”א שמשמשת כאינקובטור לחברות ישראליות עם אופק לגיוס הון בנאסד”ק. כולנו מבינים שתהיה לכך השפעה דרמטית על הכלכלה הישראלית, על התעסוקה, על הצמיחה הכלכלית, על הבורסה ואפילו על הפיכתה של ישראל למרכז פיננסי”.



האוזר הוסיף, כי הפיכתם של השירותים למקוונים בעתיד וכן גיוס הון באינטרנט, ישנו לחלוטין את מבנה שוק ההון ואת תעשיית הפיננסים. לדבריו, בעתיד “יועצי ההשקעות יהיו מחשבים, מנהלי התיקים יהיו רובוטים, המסחר ייעשה בידי אלגוריתמים מתמטיים, שוק האשראי ללווים ומלווים יתנהל במסחר דו־צדדי ממוחשב, וגיוסי ההון למיזמים שונים ועלומים ייעשו באינטרנט.



החזון של האוזר הוא שעסקאות יבוצעו בעתיד ללא מגע יד אנוש, משקיעים יאותתו זה לזה עם המלצות השקעה במסרונים, ויעקבו זה אחר זה כדי להשקיע במשותף ברשתות חברתיות. קוראים לזה היום ‘מסחר חברתי’”.



עם זאת, לשיטתו, צריך גם להיזהר: “חובה על כולנו לקחת בחשבון שההסתברות למרמה ולהונאה עולה עם הטכנולוגיה. סביבת הריבית הנמוכה גורמת למשקיעים להתפתות ולהיכנס לג’ונגל ההשקעות ולהשקיע במקסמי שווא שמבטיחים רווחים קלים או מבטיחים תשואה מובטחת גבוהה”.