עלות הפחתת מס ההכנסה בתקציב המדינה הקרוב תסתכם ב־1.6 מיליארד שקל. כך סוכם בישיבה לילית שנערכה אתמול בין מנהל רשות המסים משה אשר לבין מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. ל"מעריב־השבוע" נודע כי בפגישה השתתף גם ערן יעקב, המשנה למנהל רשות המסים.



עוד סוכם במהלך הישיבה על מתכונת הפחתת המס. על פי הנוסחה שנקבעה, מהפחתת מס ההכנסה ייהנו בעיקר שכירים שמרוויחים עד 20 אלף שקל לחודש.
נכון להיום, שכר של עד כ־5,000 שקל לחודש פטור ממס. משכר של 5,220 שקלים משולם מס של 10%. גובה המס בשכר של עד 8,920 עומד על 14%. מדרגת המס הבאה (21%) היא בשכר של עד 13,860 והבאה אחריה (31%) היא בשכר של עד 19,800 שקלים לחודש.
 

הפחתת המס תבוצע באמצעות ריווח המדרגות, כך שהמס השולי על שכר גבוה יפחת. שיעור ההפחתה האפקטיבי יעמוד על 1%-2%. עוד סוכם שסוגיית הפחתת מס החברות והמקורות התקציביים לכך לא תידון בשלב זה.
 
בכל מקרה, ההחלטה בנושא תידחה עם התקדמות דיוני התקציב. עלות הפחתת מס החברות ב־1% (מ־25% ל־24%) נאמדת במיליארד שקל. עלות המהלך כולו (כולל הפחתת המס לשכירים) נאמדת ב־2.5 מיליארד שקל. יש לציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך ביוזמת שר האוצר משה כחלון וסבור, כמו כחלון, כי הפחתת מסים ועידוד ההשקעות יחזירו בסופו של דבר את המשך הצמיחה ויגדילו את מקורות ההכנסה.

לין: "ההכנסה הפנויה תגדל"

נשיא איגוד לשכות, המסחר אוריאל לין, הביע תמיכה במהלך. לדבריו, "אחת מהשגיאות המקובלות היא לראות בהפחתת מס החברות מתנה לעשירים. אין דבר שגוי מזה. מערכת המס כיום היא לא שוויונית. דווקא החברות הגדולות והעשירות ביותר נהנות מהטבות מס מופלגות".

לין הוסיף כי "בישראל פועלים 406,000 עסקים שרמת הפדיון בהם אינה עולה על מיליון שקל בשנה. הפחתת המס לשדרה רחבה זו של העסקים תתקן מעט את אי השוויון שקיים במס החברות, וגם תעשה צדק לבעלי העסקים המתמודדים קשה כדי לשמור על קיומם. המס הישיר נמצא ברמות גבוהות מדי על השכירים במדרגת המס הראשונה, השנייה והשלישית. הפחתת המס תגדיל את ההכנסה הפנויה של המשפחה".

גם באופוזיציה נשמעו קולות תומכים במהלך. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר אתמול: "הורדת מסים היא מהלך מבורך המסייע להוריד את יוקר המחיה ולפעול למען מעמד הביניים".  עם זאת, פרי תהה "איך בדיוק האוצר יכסה את הבור התקציבי שצפוי לעמוד על 15 מיליארד שקלים?".