צדיק בינו, בעל השליטה בחברת פז, נערך למכירת מניות השליטה בבורסה. זאת לאחר שלא מצא קונה ראוי לרכישת המניות (בגלל המחלוקת על המחיר או הסיכוי הנמוך שיקבל היתר שליטה). פז מנוהלת על ידי יונה פוגל, ובינו משמש יו"ר הדירקטוריון. כמהלך למכירת המניות ביקשו בעלי השליטה בפז לאחד את היתר השליטה האישי שניתן להם בבתי הזיקוק באשדוד עם היתר השליטה בפז. המשמעות היא שבעתיד אפשר יהיה למכור בבורסה את פז יחד עם בתי הזיקוק בלי שיהיה בעל שליטה מוגדר.



בינו מחויב למכור את פז בגלל החוק המונע מבעלי שליטה בתאגידים מהותיים להחזיק בו-זמנית תאגיד פיננסי (הבנק הבינלאומי במקרה של בינו) ותאגיד ריאלי (פז). גרעין השליטה עומד על 30% מפז: 24% מתוכו מוחזקים על ידו, ו-6% נוספים מוחזקים על ידי יורשי המיליונר האוסטרלי ג’ק ליברמן.


צדיק בינו כבר מכר במהלך המסחר בבורסה חלק מאחזקותיו תוך ניצול עליות השערים. הוא גם הנהיג מדיניות נדיבה למדי של חלוקת דיווידנד במזומן. הריביות הנמוכות בשווקים נוצלו לגיוסי הון ולמחזור חובות.




תשובה החליט למכור את השליטה בחברת הפניקס




נזכיר שיצחק תשובה, בעל השליטה בדלק, החליט מצדו למכור את השליטה בחברת הביטוח הפניקס כדי לעמוד בהוראות החוק. פז סיימה את המחצית הראשונה של 2016 ברווח של 378 מיליון שקל, גידול של 10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. את הרבעון השני סיימה ברווח של 156 מיליוני שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב־289 מיליון שקל.



במגזר הקמעונאות והסחר הוצג במחצית השנה רווח תפעולי של 200 מיליון שקל לעומת 185 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השיפור בתוצאות נובע בין היתר מגידול בכמויות הבנזין והסולר שנמכרו עקב הירידה במחירי הדלק.



מחזור המכירות של רשת חנויות הנוחות YELLOW גדל ב-8% והסתכם ברבעון השני ב-208 מיליון שקל. במגזר שבו מרוכזות פעילויות פזגז, פז שמנים פז שירותי תעופה, פז נכסי תעופה ופזקר, נרשם רווח תפעולי של 156 מיליון שקל לעומת 111 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.



הרווח התפעולי המתואם של חטיבת הזיקוק צנח בחציון ל-154 מיליון שקל לעומת 313 מיליון שקל, בגלל ירידה של 21% ברווחי הזיקוק של מוצרי הנפט בשל עודף ההיצע של נפט גולמי.