פרויקט הגז לוויתן מקבל דחיפה משמעותית בעקבות הדיווח היום (שני) של חברות הגז על חתימת חוזה לייצוא לירדן בהיקף של 10 מיליארד דולר על פני 15 שנה. מדובר בחוזה המשמעותי הראשון הנחתם על ידי יזמי לוויתן. על פי התנאים, החברות יספקו לירדנים כמחצית מהתצרוכת בישראל. לפי מחיר התחלתי של כחמישה דולרים אך לאורך זמן המחיר יטפס לכשישה דולרים ליחידת חום. המחיר יהיה צמוד למחירה של חבית "ברנט" הנמכרת בשווקי העולם. הפרויקט עם הירדנים מבטיח את פיתוחו של לוויתן. עם זאת היקף הפיתוח הסופית יקבע לפי החוזים הנוספים שחלקם ייחתם ככל הנראה עם גופים מסחריים מטורקיה. 

שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ בירך על ההסכם ואמר בראיון לגל'צ: "אחרי שנים של עיכובים סוף סוף התחיל הפיתוח של שדה לוויתן בזכות אישור מתווה הגז ובעקבות זה הסכם עם ירדן שיפתח בחזרה. הסבלנות משתלמת, אפשר להפוך את ישראל למדינה שמייצאת אנרגיה במזרח התיכון ויגיעו גם חוזים עם מדינות אחרות". 

השותפים בקידוח לוויתן הן נובל אנרג'י האמריקאי, דלק חיפושי נפט ואבנר חיפושי נפט וחברת רציו. ניירות ערך של חברות אלה הגיבו בעליות שערים. יזמי לוויתן יוצגו בעסקה על ידי עו"ד דן הכהן ואדי אשכנזי ממשרד עו"ד אגמון ושות'-רוזנברג הכהן ושות'. על-פי הסכם הייצוא התחייבה חברת השיווק לספק ל- NEPCO גז טבעי למשך תקופה של כ-15 שנה לאחר תחילת האספקה המסחרית או כאשר היקף האספקה כולל יהיה כמיליארד מטר מעוקב.



"יום היסטורי"

שותפי לוויתן מעריכים כי היקף ההכנסות המצטבר ממכירת גז טבעי ל-NEPCO עשוי להסתכם בכ-10 מיליארד דולר וזאת בהנחה ששתצרוך את הכמות החוזית הכוללת, ועל בסיס הערכת השותפות לגבי מחיר הגז הטבעי במהלך תקופת ההסכם. נזכיר כי השותפות אמורה הייתה לחתום עם הסכם האספקה עם הירדנים כבר לפני שנתיים אבל העסקה נתקעה אז בשל התסבוכת המשפטית הנוגעת למתווה הגז.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר אמר כי "חתימת הסכם היצוא מלווייתן לחברת החשמל הירדנית מהווה יום היסטורי וממצבת את מאגר לוויתן כעוגן משמעותי במפת האנרגיה האזורית. אספקת גז טבעי לירדן תאפשר לשכנינו בירדן, בדומה לאזרחים בישראל, ליהנות מאנרגיה יעילה, נקייה וזולה אשר תתרום לשגשוג הכלכלה בישראל ובירדן ותסייע בהידוק היחסים ושיתוף הפעולה. שותפי לווייתן ימשיכו לקדם במרץ הסכמי אספקה נוספים לרבות למצריים, טורקיה והרשות הפלסטינית".