ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תדון היום (חמישי) בהצעת החוק הממשלתית המבקשת להחיל את התמיכה הפיננסית (כרית ביטחון) גם לגבי קרנות הפנסיה הוותיקות שטרם הצטרפו להסדר. מדובר באחד הנושאים החשובים ביותר ולנוכח חשיבותו, ישתתף בישיבה גם שר העבודה והרווחה, חיים כץ. באותה הזדמנות מתבקשת הוועדה לעגן בחקיקה גם את מתכונת הסיוע לקרנות הוותיקות שכבר הצטרפו להסדר.



ההסדר המוצע כבר חל כאמור על מרבית קרנות הפנסיה הוותיקות (מדובר באותן שמונה שנסגרו למצטרפים חדשים ב־1995). כרית הביטחון העדכנית המבוטחת תהיה בגובה של 11.32 מיליארד שקל. כרית הביטחון נועדה למנוע זעזועים בתשואות הקרנות (ובפנסיה לעמיתים) כתוצאה מהירידה הנמשכת בריבית בשוק ההון והתשואות השליליות לאורך זמן בבורסה.



ההסדר שסוכם במסגרת הרפורמה בפנסיה משנת 2003 קבע שגם המבוטחים ייתנו את חלקם. בעקבות כך סוכם על העלאת גיל הפרישה לגברים מ־65 ל־67 ולנשים מ־60 ל־62. כמו כן סוכם על תשלום דמי ניהול מיוחדים של 1.75% מתשלומי הפנסיה והגדלת ההפרשות השוטפות של העובדים והמעבידים לפנסיה.


להסדר צורפו כאמור שמונה קרנות שהבולטות שבהן היו מבטחים הוותיקה, מקפת הוותיקה וקרן קג"מ של ההסתדרות. בעקבות כך נפתרה בעיית הגירעונות האקטואריים בקרנות שאיימה למוטט אותן.



אלא כאמור, לא כל קרנות הפנסיה הצטרפו להסדר. בלחץ ועדת הכספים נקבע כי קרנות שנחשבו ל"מאוזנות" מבחינת אקטוארית יישארו בחוץ. גיל הפרישה שבהן נותר על 65 לגברים ו־60 לנשים. גם תנאי ההפקדה השוטפים לא הורעו.


הקרנות הוותיקות שנותרו בחוץ הן קרן העובדים הלאומית, קרן עתודות, קרן גלעד, קרן יוזמה, קרן עמית, קרן עתידית, קרן הקואופרציה מגן, קופת עובדי הסוכנות, קרן הגמלאות דן וקרן עורכי הדין.



הצעת החוק החדשה מבוססת על המלצות ועדת ברנע המאפשרת להחיל את כריות הביטחון גם על הקרנות שלא הצטרפו להסדר. אלה שיבחרו להצטרף יקבלו כרית ביטחון שתאזן את הפגיעה במבוטחים כתוצאה מירידת הריבית והתשואות השליליות בבורסה. קרן הביטחון תהיה בגובה כספי של 2.5 מיליארד שקל. בתמורה יתחייבו הקרנות להעלות את גיל הפרישה של המבוטחים בשנתיים ולגבות מהעמיתים דמי ניהול של 1.75% מהתשלום החודשי.



מתוך התמיכה של 2.5 מיליארד שקל תזכה קרן הע"ל לכרית ביטחון של 821 מיליון שקל בשנה, עתודות לכרית ביטחון של 573 מיליון שקל לשנה וגלעד לכרית ביטחון 520 מיליון שקל לשנה. בקרן גלעד שבניהול יואב ערמוני וגם בקרן עתודות נוטים להצטרף להצעת ההסדר. שאול יהלום שעמד בראש גלעד, המליץ שנציגי האוצר יישבו עם אנשי המקצוע בקרנות הפנסיה כדי להגיע איתם לנוסחה האופטימלית הנכונה. על פי ההערכות ובעקבות התמיכה הצפויה של שר העבודה תאשר הוועדה את ההמלצות והן יועברו בקרוב לשלב החקיקה.