"אני אומר לך שהצעת החוק למיסוי דירות תעבור כפי שהיא נכנסה. נכון שכל אחד מצהיר כל מיני דברים, אבל זה בשביל הכותרות. הקואליציה מחויבת להחלטות הממשלה, ושם זה עבר פה אחד". כך אומר שר האוצר, משה כחלון, בראיון בלעדי ל"מעריב". לדבריו, "יש נושאים שגם אני לא אהבתי, כמו התקציב הדו-שנתי, אבל כחבר בקואליציה נאלצתי בסופו של דבר לתמוך. אומר לך חד-משמעית שגם ביבי תומך. נפגשתי איתו בימים האחרונים והוא הודיע שהוא בעד. קואליציה זאת לא תוכנית כבקשתך".



בתשובה לשאלה מדוע הוא מתעקש על המיסוי למרות עליית מחירי השכירות הבהיר כחלון: "אין שום סיבה שמחירי השכירות יעלו. כיום יש 670 אלף דירות להשכרה ו-50 אלף בעלי דירה שלישית. זאת לא סיבה להעלות מחירים, אלא רק תירוץ. מי שהחליט להעלות מחירים עושה את זה בלי קשר למיסוי דירה שלישית. למרות שזה התירוץ שלהם, אני לא אחראי על התירוצים".



לדבריו, הסיבה למס החדש היא בגלל "עודפי הביקוש בשוק הדיור הגבוהים מעבר לכל פרופורציה. כבר הוכח שהטלת מסים מפחיתה את כדאיות ההשקעה. אני מעוניין להגדיל את היצע הדירות לזוגות הצעירים ומיסוי הדירה השלישית הוא אחד האמצעים. לו רציתי יכולתי להטיל מס על דירות יקרות בשווי 30 מיליון שקל. המטרה הייתה לעודד שחרור דירות לשוק. אני מודה שזה צעד לא פשוט. מצד שני, יש אוכלוסייה עם הרבה דירות ואלה חסרות במקום אחר. אני רוצה לעזור לזוגות הצעירים, אבל כשאני מתחת לאלונקה יורים עלי".



החליט לקחת כיוון נגדי, יאיר לפיד. תילום: יונתן זינדל, פלאש 90, אורי לנץ
החליט לקחת כיוון נגדי, יאיר לפיד. תילום: יונתן זינדל, פלאש 90, אורי לנץ



לדבריו, "ההתקפות מגיעות מאנשים שטוענים שקנו נכס ביושר וכבר שילמו מס. גם בקואליציה אף אחד לא מחמיץ את ההזדמנות לנגח אותי. דווקא באופוזיציה תומכים ואני יודע שגם בוז'י הרצוג וגם שלי יחימוביץ' בעדי. לפיד החליט לקחת כיוון נגדי, אבל אין מה לעשות. אני מוכן לחטוף למען הזוגות הצעירים".



"לא התכוונתי לפגוע בבנקאים"


כשנשאל על ההחלטה להפסיק את פרסום נתוני הדיור של השמאי הממשלתי הסביר שר האוצר: "עד עכשיו היה בלבול עם הפרסומים הסותרים. הגענו למסקנה שפרסומי הלמ"ס בנושא הדיור מדויקים ואמינים יותר". לדבריו, "השמאי בודק עסקאות בדירות של ארבעה חדרים בלבד ב־16 ערים מרכזיות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מודדת 67 ערים עם כל סוגי הדיור. מדגם של 16 ערים לא מספיק ולכן דווקא בעיתוי הנוכחי היה צריך את האומץ להפסיק את הפרסום".



למה זה לא קרה עד עכשיו?


"עד היום פרסומי השמאי לא הפריעו לי, אבל בחודשים האחרונים יש לכך השלכות יותר משמעותיות. המדינה שפכה עד היום 5.9 מיליארד שקלים על פרויקטים של מחיר למשתכן ובפתרון מצוקת הדיור. אני לא יכול להרשות לעצמי שבפרסום הנתונים כל אחד יעשה דין לעצמו. אנחנו מעוניינים לקבל נתונים אמינים".



על תוכנית הדגל מחיר למשתכן מוסיף שר האוצר: "עד סוף השנה נהיה עם 13 אלף זוכים בדירות ועוד 40 אלף בתור, שאני מקווה שיזכו עד פסח. התחייבתי שעד סוף הקדנציה הנוכחית 100 אלף הזוגות הצעירים יזכו או שיהיו בדרך לזכייה".



כחלון כל כך בטוח במחיר למשתכן שהוא מבטיח "אמשיך בתוכנית גם בקדנציה הבאה שלי כשר האוצר ואם זה לא יהיה אני, אמליץ למחליפי להמשיך בפרויקט עד סוף החיים. אני מסכים שיש מה לעשות והשלב הבא הוא שיווק הפרויקטים לא רק לקוני דירה ראשונה, אלא גם למשפרי דיור".



אני מניח שיש הרבה אנשים שחושבים שהגיעה להם בקשת סליחה ממך. ממי ביקשת מחילה ביום הכיפורים?


"ביקשתי סליחה והתנצלתי בפני כל מי שהרגיש נפגע. הרשימה לא ארוכה, אבל בכל מקרה לא התכוונתי לפגוע באף אחד. גם לא בבנקאים שאחדים נמנו עם חברי".



הראיון המלא עם שר האוצר מחר ב"מעריב-סופהשבוע"