הפיקוח על הבנקים הכריז אתמול (רביעי) במהלך כנס בנקאים על צעדים נוספים לטובת משקי הבית בתחום העמלות וההוגנות בגביית חובות. בכנס שכותרתו "הלקוח במרכז" הכריז הפיקוח על צעדים נוספים להפחתת העמלות, כך שגם לקוחות הבנקים ייהנו מהחיסכון שייווצר מתהליכי ההתייעלות והמעבר לבנקאות ישירה. המטרה היא לפרסם תעריפון עמלות מוזלות ללקוחות המשתמשים בשירותי בנקאות אלה.



על רקע מגמה של סגירת סניפים על ידי חלק מהבנקים הוחלט שפעולת משיכת מזומנים על ידי לקוח ממכשיר של הבנק שבו הוא מנהל את חשבונו תיחשב לפעולה בערוץ ישיר (שבגינה העמלה מופחתת) גם אם המכשיר אינו מוצב בסניף.



בעקבות החוק שמסמיך את הפיקוח על הבנקים לאשר סגירת סניפים, הפיקוח יבחן בעת מתן האישור אם יש צורך בהשארת מכשיר משיכת מזומנים בקרבת מקום, לתקופה מוגדרת ובעלות נמוכה, ללקוחות כל הבנקים. "הדרישה שלנו מהבנקים היא שכל פעולה שלקוח יבצע באמצעים הישירים כמו האינטרנט, באפליקציה שבמכשיר הטלפון הנייד או במכשיר האוטומטי תהיה יותר זולה מביצוע אותה פעולה בסניף, ויינתן לכך גילוי בתעריפון", אמרו בפיקוח על הבנקים.



בנק ישראל גם הודיע שיפרסם בקרוב הוראה שתוביל להגברת השקיפות וההוגנות ולהגברת הבקרה בכל הקשור לגביית חובות משקי בית ועסקים קטנים. ההוראה בנושא גביית חובות תבטיח שתהליך הגבייה מלקוח שנקלע לקשיים ולא עומד בהסכם יהיה הוגן. ההוראות החדשות יחייבו את התאגיד הבנקאי לנהוג כלפי הלקוח בכל שלב בהוגנות גם כאשר מערכת היחסים עולה על שרטון. ההוראה תפורסם בעקבות המלצות צוות עבודה משותף של בנק ישראל, הבנקים ורשות האכיפה והגבייה.



נזכיר כי הוראה דומה לצמצום היקפי החובות פורסמה בשבוע שעבר על ידי משרד המשפטים. לקוחות הפורעים את חובות העבר יזכו להנחות של עד 40% בתשלום. המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר אמרה: "אנחנו פועלים להבטיח שגם לקוחות הבנקים ייהנו מהחיסכון מתהליכי ההתייעלות". לדבריה, "הבנקים מצמצמים את כוח האדם וחלקם מקטין את מספר הסניפים. הלקוחות מבצעים יותר פעולות באמצעים ישירים, כגון האינטרנט, האפליקציה בטלפון הנייד והמכשירים האוטומטיים. הצעדים יסייעו להבטיח שהחיסכון שנוצר לבנק כתוצאה מתהליכי ההתייעלות יגיע גם ללקוחות". בר הדגישה את העובדה שהקשר בין הבנקים למשקי הבית והעסקים הקטנים הפך לאינטנסיבי יותר. הבנקים הגדילו את הפעילות עם משקי הבית על חשבון ירידה בפעילות עם הלווים הגדולים.



הצעדים שננקטו לטובת משקי הבית בישראל, כללו הפחתת עמלות לאזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות, הקלה ברכישת דירות לצעירים בפרויקטים של מחיר למשתכן, הקמת האתר "הר הכסף 2" לסיוע במציאת פיקדונות ללא תנועה ופעילות להגברת המודעות הפיננסית של הציבור.