ארבע שנים לאחר ה"תספורת" בהיקף של שני מיליארד שקל שביצע איש העסקים יצחק תשובה בדלק נדל"ן, הודיעה אתמול הקבוצה על חתימת הסכם פיננסי עם שני בנקים זרים. מדובר בבנק האמריקאי ג'יי.פי.מורגן ובענק הבנקאות הבינלאומי HSBC שנותנים אמון בתשובה, שכן הכסף שהיקפו נאמד ב-1.75 מיליארד דולר מיועד למימון קידוח הגז לוויתן בים התיכון.



המימון לדלק נדל"ן יינתן כנגד שיעבוד זכויות בעלי השליטה במאגר הגז. פירעון ההלוואה ייעשה בתשלום אחד בעוד ארבע שנים. בעבר נשקלה האפשרות לגייס את הכסף מהבנק הגרמני דוייטצ'ה בנק, אבל הרעיון ירד בסופו של דבר מסדר היום. המימון אשר יגויס הפעם נועד להבטיח את ביצוע שלב א' של פרויקט הקידוח.



על פי ההערכות ההשקעה הכוללת בשלב זה שתתבצע על ידי קבוצת דלק, נובל אנרג'י וחברת רציו נאמדת ב-4.5 מיליארד דולר. קבוצת דלק מחזיקה ב-45% מזכויות המאגר. ההשקעה המתוכננת נמוכה מהיקף ההשקעה המקורי, ועדיין מדובר בהשקעה הגדולה ביותר שבוצעה בפרויקט תשתית בישראל. העלות הגבוהה מוסברת בעובדה שזהו קידוח ימי המתבצע במים עמוקים מאוד. עלות נוספת מוסברת בהוצאה הכרוכה בהבאת ספינת הקידוח.



פיתוח השדה יאפשר את הוצאתן אל הפועל של עסקות למכירת גז שכבר נחתמו עם ירדן, חברת פז והרשות הפלסטינית. העבודות במאגר יחלו בתחילת 2017 מתוך כוונה לעמוד בהתחייבות המוקדמת, כך שהזרמת הגז תחל בתוך שלוש שנים (עד סוף 2019).



גם קבוצת רציו בשליטת קבוצת לנדאו רוטלוי מתכוונת לגייס 600 מיליון דולר לצורך מימוש חלקה בהשקעות בקידוח. במסגרת זאת תגייס החברה מהבנקים הזרים סכום הנאמד ב-400 מיליון דולר. היתרה תגיע ממקורותיה העצמיים וכן מהנפקת אגרות החוב בהיקף 100 מיליון דולר שהחברה מוציאה אל הפועל בימים אלה.



השותפ הנוספת בשליטה, קבוצת נובל אנרג'י, אינה נתקלת בקשיי גיוס הון. לפני מספר שבועות היא השלימה מכירת 3.5% ממאגר תמר לקבוצת הראל תמורת סכום הנאמד ב-400 מיליון דולר. יתרת הכסף תגויס אף היא מבנקים זרים.



פוטנציאל הגז במאגר לוויתן נאמד ב-450 BCM (טריליון מ"ק) ואולם לא כל הגז יופק באופן מיידי. השותפים במאגר בונים על האפשרות לייצא חלק ממנו למדינות כמו טורקיה או בדרום אירופה באמצעות צינורות גז. כפי שפורסם היום ב"מעריב", שר האנרגיה יובל שטייניץ יצא לביקור עסקים ביוסטון בארה"ב במטרה לנסות ולגייס משקיעים זרים לאתרי קידוח נוספים בים התיכון, וזאת במסגרת פתיחת המכרז לחלוקת רישיונות קידוח.