נפתר אחד מסלעי המחלוקת של חוק ההסדרים: הרפורמה בשוק התקשורת, שעלתה לכותרות לאור הפרסומים על הקשרים של בעלי בזק שאול אלוביץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. בסוף השבוע נערך סבב מכריע של פגישות בידיעת יו"ר ועדת הכלכלה, הדנה ברפורמה, איתן כבל, בין נציגי האוצר למשרד התקשורת. עוד קודם לכן נפגשה מנכ"לית בזק סטלה הנדלר עם חברים בוועדת הכלכלה ונתנה את הסכמתה לנוסח שיובא היום (ראשון) לאישור ועדת הכספים.



על פי ההסכמה שהתגבשה, בזק תמשיך להעניק שירותי תשתית לחברות כמו סלקום, פרטנר, אקספון, טריפל C ואחרות על פי תנאי ההתקשרות המקובלים היום. סוכם שבזק לא תערים קשיים על חברות אלה, המעוניינות לנצל את תשתיתה לקידום הרפורמה המכונה "שוק סיטונאי".



עם זאת הוחלט שחברת הכבלים HOT וחברת IBC (מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל) לא יהיו זכאים מיד לשירותים אלה. תנאי ההתקשרות העסקיים בינם לבין בזק יסוכמו במהלך החודשים הקרובים עם משרד התקשורת. רק לאחר שיושגו הסכמות אלה לשביעות רצון הצדדים, תספק בזק את שירותי התשתית. עוד סוכם כי הרפורמה כולה תיכנס לתוקף רק בעוד תשעה חודשים, בתקווה שעד אז יגיעו להבנות עם כל הצדדים.



בשינוי נוסף הנוגע למיזם חברת החשמל סוכם כי הוא יזכה ל"הגנת ינוקא" אך ורק לתקופה מרבית של שבע שנים - ולאחר מכן ייאלץ להתמודד בשוק החופשי ככל חברה עסקית אחרת. שינוי זה הוכנס בלחצה של בזק.



כאמור, היום יובאו הסיכומים לאישור ועדת הכלכלה, ולאחר ההבנות שהושגו עם חברי הכנסת ויו"ר הוועדה הם יזכו לרוב. כאמור, גם משרד התקשורת ואנשי האוצר נתנו את ברכתם למהלך שהתקבל בהסכמת בזק. מבחינת בזק מדובר בהישג, שכן בהשוואה למצב הנוכחי (שבו ממילא סלקום ופרטנר מקבלות שירותים מבזק) אין שינוי של ממש. עם זאת, ברור שבזק לא תוכל להערים קשיים טכנולוגיים עליהן - ותחויב לתת את כל השירותים בתנאים שכבר סוכמו.



ח"כ איתן כבל אמר בתגובה ל"מעריב־השבוע": "למרות כל הלחצים ועל אף סימני השאלה - הרפורמה בשוק התקשורת יוצאת לדרך לטובת הצרכנים. הדחייה בתשעה חודשים היא טכנית בלבד, ונועדה לאפשר לצדדים להתארגן למצב החדש ולהגיע להסכמים המסחריים. נפגשתי עם כל הצדדים, ובהם גם מנכ"לית בזק, והגענו לפתרון המוסכם. הגבלנו את הגנת הינוקא למיזם הסיבים של חברת החשמל כי אי אפשר לתת לו לפעול ללא שום הגבלה כאילו מדובר בחברה חדשה".