תעריפי החשמל צפויים להתייקר בתחילת 2017 בשיעור של 2%-3%, כך נודע ל"מעריב-השבוע". ההתייקרות מפתיעה שכן עד לפני חודשיים הוערך שתעריפי החשמל דווקא יירדו ב-0.8%. במסגרת זאת וקודם לקבלת ההחלטה נערך בשבועות האחרונים שימוע לגורמים במשק האנרגיה. בחודשיים האחרונים המגמה התהפכה בשני נתונים מהותיים. מחירי הפחם זינקו בעת האחרונה ב-60%. מכיוון שחלק מהותי מתחנות הכוח של חברת החשמל מבוססות פחם, הדבר גורם במישרין לייקור עלויות החברה.



המגמה במשק האנרגיה היא להעביר את יחידות הייצור בגז לחברות אנרגיה פרטיות ואילו את הייצור בתחנות הכוח בפחם להשאיר בחברת החשמל.


גורם נוסף המשפיע על ייקור התעריף הם עלויות ניהול המערכת. עלויות אלה התייקרו בין השאר עקב הוצאתן המדורגת משימוש של תחנות ישנות והכנסת תחנות חדשות לשימוש, מה שמהווה מעמסה נוספת על הוצאות חברת החשמל.



החלטה סופית בנושא עדיין לא התקבלה. יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, יקיים התייעצויות נוספות ויביא את ההחלטה הסופית לאישור מליאת הרשות.


ההחלטה תתקבל, בין היתר, בהסתמך על השאלה אם המדידה בנקודת הזמן הנוכחי היא מהימנה או שאולי עדיף להמתין למדידה נוספת של הנתונים.


נזכיר כי עליית מחירים נרשמה לא רק בפחם, אלא גם במחירי הדלק האחרים. זאת, בעקבות הסכמות שאליהן הגיעו מפיקות הנפט הגדולות בעולם.