בחודשים האחרונים מתנהלת מלחמה בין משרד האוצר למפעל הפיס. שני הצדדים הסירו כבר מזמן את הכפפות ועברו לאגרופים חשופים. הרקע הוא המחלוקת על אופי הזיכיון החדש של מפעל הפיס, זה שמונפק בידי הרגולטור, הלוא הוא משרד האוצר. הזיכיון אמור להיכנס לתוקפו בשבוע הבא, תחילת השנה החדשה, והוא עתיד לאסור את השימוש במכונות המזל.



שר האוצר משה כחלון טען כבר בחודש אוגוסט השנה, במסגרת מסקנות הוועדה לייעול שוק ההימורים בארץ, כי "מכונות המזל הן מהרעות החולות של מדינת ישראל. הן המכונות הכי משומנות לקחת כסף מהשכבות החלשות לקופת המדינה".



אך יו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל' עוזי דיין, לא מרים ידיים. "מכונות המזל הן אכן מוצר מסוכן, וגם אני מציע דרך טיפול, ואם האוצר יגיד שלא תהיה אף מכונה, אז לא תהיה", הוא אומר, "הדבר היחידי שבעלי מפעל הפיס אומרים, זאת אומרת ראשי הרשויות המוניציפליות, הוא 'בסדר, אבל על חשבונכם. לא על חשבון הילדים שצריכים לקבל כיתות לימוד, מועדוני נוער, בריכות, אולמות ספורט. קודם כל שהכסף יגיע לרשויות, ורק אחרי זה האוצר יקבל את מה שיישאר, אם יישאר'".



למה אתה מתכוון?


"נניח שהוצאת המכונות תוריד משהו כמו 600 מיליון שקלים ברווחי מפעל הפיס, אז האוצר יצטרך להביא את הכסף הזה מתוך התקציב. הרשויות הרי אומרות 'לא על חשבוננו'. הוויכוח הוא בין השלטון המקומי ובין האוצר בשאלה מי יספוג את ההפסד".



ומה עם הסכנה לחברה שטמונה בשימוש במכונות האלה?


"נלך עם מה שיוחלט, אבל אין אף מדינה בעולם שהוציאה את המכונות. מדינות שניסו חזרו בהן. אנחנו מפעילים 500 מכונות, ובשוק הבלתי חוקי, לפי הערכת המשטרה, מסתובבות קרוב לעשרת אלפים. אנחנו מוכרים את מוצרינו בשבעה מיליארד, הטוטו בשלושה מיליארד ובשוק ההימורים הלא־חוקי מסתובבים כמעט 15 מיליארד. הלכתי למדינות הכי מתקדמות - שוודיה, נורווגיה, פינלנד, אוסטריה, איטליה - מדינות שניסו להוציא וראו שזו מלחמה דון קישוטית. לכן הגיעו למסקנה שהדרך היא לגליזציה, ואם תשאל, אז רוב הישראלים בכלל לא יודעים מהן המכונות האלה".



אתה בעצמך אמרת שהן מסוכנות.


"צריך להשוות את זה לאלכוהול. זאת אומרת, כוסית זה נחמד ושני בקבוקים הם קטסטרופה, הכל עניין של מידתיות".



למי שמכור זה לא בדיוק עוזר.


"זו פשוט ההשוואה. לפני שנה העברתי לאוצר תוכנית שאומרת בואו נוציא את המכונות מכל השכונות שהדירוג הסוציו־אקונומי שלהן נמוך מ־5. דבר שני, נעשה כמו המדינות המתקדמות וננהיג כרטיסי זיהוי שחקן. אם מישהו ירצה לשחק במכונה, יש לו כרטיס שיזהה אותו ולא רק, אלא גם יאפשר לחסום אותו ואת הוצאותיו. חסימה יומית, חודשית, לעקוב אחרי מה שקורה איתו. האוצר מעדיף לבטל את המכונות בכלל".



מכונות מזל של מפעל הפיס, ארכיון. צילום: שימי נכטיילר



לא מתחבא



לפי דיין, במפעל הפיס עושים מהפכה בתחום "משחקים באחריות" ורוצים לעבור לשיטה חדשנית: "בפיס משחקים היום 57% מציבור המבוגרים בארץ. אצלנו יש שלוש נקודות מכירה לכל עשרת אלפים נפש, באירופה יש שש נקודות מכירה, ובארצות הברית שבע. אנחנו רוצים לעשות מדיניות חדשה בפריסת נקודות המכירה, שתתחשב בדירוג הסוציו־אקונומי של השכונה - ככל שהסוציו־אקונומי יותר נמוך, להוציא משם מכונות ולהעביר לאזורים היותר מבוססים. רוב הכסף של הפיס מגיע מדירוג סוציו־אקונומי 5־8 ולא מהשכונות החלשות".



זה בדוק מה שאתה אומר?


"בדוק מאוד, ומי שאומר אחרת משקר. חייבים להתחשב וליצור מצב שסוגרים ולא פותחים תחנות חדשות במקומות האלה. הרי כולם אומרים 'סוציו־אקונומי שכונתי', אבל אין מדד לזה. יודעים להגיד על עיר, אבל בעיר כמו תל אביב, שהיא 8, שזה גבוה, וגם בחתך הסוציו־אקונומי יכולות להיות שכונות חלשות. לכן, אנחנו רוצים ליצור מדיניות שמתחשבת בשאלה השכונתית. לבנות מדד כזה".



מה זה יעזור? המכור ייסע לנקודת המכירה בצהלה בתל אביב.


"הוא לא צריך ללכת לשכונה אחרת, הוא הולך ללא חוקי".



אז כולם ילכו ללא חוקי.


"אני לא מתחבא. אנחנו חושבים שהמדינה צריכה לעשות הרבה יותר בעניין הבלתי חוקי, אבל אני מדבר קודם על האחריות שלי. תגיד אתה, איפה בעולם מתחשבים במצב סוציו־אקונומי? היית פעם בארצות הברית? הגעת לעיירה ואמרו שהיא בחתך סוציו־אקונומי 5? אין חיה כזאת. אני הולך עם האמונה שצריך להתחשב, והרעיון הוא שלא שמים פיתוי בפני אנשים שיש להם פחות כסף. זה נכון גם לגבי שוקולד ואייפונים. נקודת מכירה שמתחשבת במצב הכלכלי".



ועדיין, בנקודות האלה יש תמריץ לשווק את המשחקים.


"אנחנו משלמים היום עמלות לזכיינים, ומדובר ב־2,850 משפחות שחיות מזה. אני אומר שנעשה את העמלות דיפרנציאליות לפי סוג המוצר. כמה שהוא יותר מסוכן, ניתן לו עמלה יותר קטנה. נתמרץ יותר את המוצרים הרכים. אני מזכיר שכל הביקורת על הפרסומת של אראלה ממפעל הפיס היא על מוצר ההימורים הכי רך בעולם, אין יותר רך מזה".



דוכן מפעל הפיס. צילום: אבשלום שושני



מסכים עם שר האוצר

באותה ועידה באוגוסט אמר כחלון גם כי הכסף שמגיע ממכונות המזל הוא מזוהם וכי "הם לא רוצים אותו". נדמה שדיין לוקח את ההתבטאות באופן אישי. "אני מציע את עזרתי", הוא אומר, "אם יש כסף מזוהם, הוא לא הכסף של ההגרלות והמשחקים במפעל הפיס, כי משתתפים בהם כמעט שני שליש מהציבור. 99% ממלא את זה בשביל הפאן, ככה זה בכל העולם. אם יש כסף מזוהם, הוא בהימור הבלתי חוקי, שממנו אגורה אחת לא מגיעה למדינה. לכן, הצענו לאוצר היא שהמדינה תיתן 20 מיליון שקלים, אנחנו ניתן 20 מיליון, והטוטו ייתן ויקימו בעזרת הכסף יחידה משטרתית שתעסוק באכיפה ובמאבק בשוק הבלתי חוקי. האוצר נתן תשובה שלילית ולו הפתרונים".



למכונת מזל יש קונוטציה שלילית.


"אני מציע שמדינת ישראל תאסור קודם להביא מכונות משחק. אתה יודע שהיום מותר לייבא אותן באופן אישי? גם לא צריך את זה. היום המשחקים הלא־חוקיים מבוססים על העובדה שהמכונה נמצאת כאן, אבל 'המוח' שלה בחו"ל. אתה יכול לכתוב באותיות קידוש לבנה שאני מסכים עם שר האוצר בעניין המכונות ומצר על העובדה שהם לא קיבלו בינואר, שנה שעברה, הצעה שהגשתי להם".



בפיס מציגים בשנים האחרונות גידול עצום בהכנסות. לדברי דיין, בחמש השנים האחרונות עלו המכירות ב־48%, והרווח הנקי עלה ב־62%. ב־2015 הכנסות הפיס הסתכמו ב־6.9 מיליארד שקלים, אבל ממהרים להוסיף שבשמונה השנים האחרונות הוכפל הסכום שהושקע בקהילה מ־800 מיליון שקלים ב־2008, ל־1.7 מיליארד שקלים ב־2016.



"מפריע לי מאוד מה שמתחולל כעת, אבל זה קמפיין של האוצר", מוסיף דיין, "אני לא עושה קמפיין נגד הרגולטור שלי. המאבק פוגע בשמם הטוב של אנשים חרוצים, לויאליים, אחראים. אראלה, שכחלון כל כך אוהב לדבר עליה, קיבלה השנה את פרס העובד המצטיין של ההסתדרות".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בנוגע לפגיעה הצפויה בהכנסות הפיס כתוצאה מהרחקת מכונות המזל: לאורך השנים האחרונות נרשמו גידולים חסרי תקדים בהיקף מחזור ההימורים של מפעל הפיס. מפעל הפיס יכול לחפות על הפסד ההכנסות הצפוי על ידי ביצוע צעדי התייעלות וצמיחה באפיקים אחרים.



בנוגע להיתר שנתן בעבר משרד האוצר, בעצמו, לשימוש במכונות: לאור בחינה מעמיקה של הנתונים משרד האוצר החליט לבטל את ההיתר שניתן לפני כמה שנים.



בנוגע לטענה שמשרד האוצר סירב להשתתף עם מפעל הפיס והטוטו במימון יחידה משטרתית לאכיפת ההימורים הבלתי חוקיים: משרד האוצר החליט להקצות החל משנת 2017, 20 מיליון שקל לטובת הגברת האכיפה על הימורים בלתי חוקיים, בדגש על תגבור משטרת ישראל, מערך הפרקליטות ורשות המסים. משכך הטענה איננה ברורה.



בנוגע לטענה שמשרד האוצר מנהל קמפיין נגד מפעל הפיס: משרד האוצר אינו מנהל קמפיינים".