שר הכלכלה והתעשייה החדש אלי כהן (כולנו) מגבש תוכנית סיוע חדשה לתעשיינים שיקימו מפעלים חדשים בפריפריה. במרכז תוכנית הסיוע - מתן פטור מתשלום ארנונה לתקופה של 3־5 שנים למפעלי תעשייה חדשים שיוקמו באזורי הפריפריה, אם כי הפטור יינתן אך ורק בהסכמת ראש העירייה או המועצה המקומית.



ל”מעריב־השבוע” נודע כי כהן נועד בסוף השבוע עם נשיא התעשיינים שרגא ברוש וחשף בפניו חלק מפרטי התוכנית. במהלך הפגישה הבהיר כהן את נחישותו לפעול למען התעשייה והבהיר שהוא יהיה הלוביסט הגדול ביותר שלהם בכנסת. בכוונת שר הכלכלה גם להשתתף בכנס מיוחד של התעשיינים שייערך ב־26 בפברואר. אחד החסמים של יזמים מפתיחת מפעלים חדשים הוא תשלומי הארנונה הגבוהים, ותעשיינים רבים התלוננו בשנים האחרונות כי תשלומים מוגזמים אלה מהווים חסם בפני השקעות נוספות.



היוזמה למתן פטור מארנונה תושק בנוסף להטבות המס, שנכנסו לתוקף בחוקי התקציב האחרונים. מדובר בתשלום מס חברות של 6% לשנה לענקיות טכנולוגיה המעבירות את פעילות הידע והמחקר ופיתוח לישראל, מס של 7.5% לחברות תעשייה הפועלות בפריפריה ומס חברות כללי של 23% (עד סוף 2018) לכלל החברות במשק. נוסף על כך, הוחלט על מתן מענקים מיוחדים בגובה של 75 מיליון שקל לחברות שיעבירו את פעילותן לדרום הארץ. ההכרזה על מתן המענק הנוסף ניתנה במהלך ביקור שערך השר בדימונה ובמועצה האזורית רמת נגב.



"עידוד התעסוקה נמצא במקום הראשון"



את הפעילויות לעידוד התעשייה יתאם השר החדש עם יו”ר מפלגתו, שר האוצר משה כחלון, ועם אנשי אגף התקציבים. עידוד התעשיות המקומיות הפך לטרנד מוביל בכל הכלכלות העולמיות. את מלחמת הסחר פתח הנשיא האמריקאי החדש דונלד טראמפ, שהצהיר במובהק על כוונתו לעודד את התעשייה האמריקאית ולהגדיל את מספר העובדים. הוא עושה זאת בעיקר בתעשיית הרכב, אך גם בתחומים נוספים כמו הייטק. מדיניות ההגירה היא אחד האמצעים לכך, וגם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי נוקטת גישה דומה.



על רקע כל אלה, גם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לא יושבת בחיבוק ידיים ונוקטת מדיניות מוניטרית אגרסיבית של רכישות מטבע חוץ כדי להחליש את השקל. בשבוע שעבר רכש הבנק המרכזי, על פי ההערכות, יותר מחצי מיליארד דולר, והוא מתכוון להמשיך במדיניותו זו. יתרות המטבע של ישראל כבר נאמדות ב־100 מיליארד דולר - יותר מפי ארבעה ממה שהיו לפני עשור בלבד.



בתגובה לפניית “מעריב־השבוע”, אישר השר כהן כי בכוונתו להשיק תוכנית לעידוד נוסף של התעשייה הישראלית. לדבריו, “עידוד התעסוקה והתעשייה נמצא במקום הראשון בסדר העדיפויות שלי, לצד הדאגה לרווחת הצרכן. תעשייה מקומית חזקה תחזק גם את המשק”.