שופט בית המשפט המחוזי בלוד ד"ר שמואל בורשטיין אישר בשבוע שעבר תביעה ייצוגית נגד מס הכנסה בסכום הנאמד ב־170 מיליון שקל. התביעה הוגשה על ידי רואה החשבון מנחם קירשנבלום והיא מתייחסת לשתי שנות המס האחרונות. יצוין כי אם יוחלט לכלול רטרואקטיבית בתביעה גם את השנים שעברו ממועד הגשתה, סכומה עשוי להגיע לכ־350 מיליון שקל.



מהתביעה עולה כי רשות המסים נוהגת לקזז, "בחוסר סמכות, מנישומים ששילמו עודף מקדמות לביטוח הלאומי, תשלומי מס בניגוד לחוק, או לחלופין מקטינה את סכומי ההחזר המגיעים לנישום". בתגובה לתביעה, רשות המסים טוענת כי זאת הייתה כוונת המחוקק והיא מבצעת את הניכויים כחוק.



למרות זאת, באי כוחו של קירשנבלום סבורים כי רשות המסים חייבת לפעול על פי לשון החוק היבשה, ולכן היא חייבת לעצור את הניכויים או להפסיק את הקיזוזים.



בכוונת רשות המסים לערער על פסק הדין או לחלופין לפתוח בהליך חקיקה מואץ כדי לבלום את ההחלטה. אין זו הפעם הראשונה שבה רשות המסים מתעמתת עם נישומים. לפני כמה שנים פסק בית המשפט העליון כי יש לאפשר לנכות את תשלומי המטפלת בתור הוצאה לצורך מס. בתגובה להחלטה החלה רשות המסים לפעול לתיקון החוק, כך שבפועל הוצאות מטפלת לא מוכרות לצורך מס עבור אישה היוצאת לעבודה.




מפעל קליל דורש מהממשלה: תקנו את אפליית המס נגדנו



בתוך כך, יצרנית חלונות האלומיניום קליל הביעה בימים האחרונים טענות אף היא בנוגע לתשלומי המס שהיא נאלצת לשלם. על פי חוקי המס, מפעל כמו קליל, שממוקם בפריפריה, בכרמיאל, ומוכר רק בישראל, משלם 25% מס חברות. לעומת זאת, מפעל השכן, שגם מייצא לחו"ל, משלם מס חברות בגובה של 7.5% בלבד. לשם השוואה, עבור מכירות בהיקף של 370 מיליון שקל ורווח לפני מס, שהסתכם בכ־70 מיליון שקל, שילמה קליל 17 מיליון שקל מס חברות, בעוד שמפעל שכן, שהיקף מכירותיו לא נמוך יותר אבל הוא כאמור מייצא סחורה גם לחו"ל, שילם 5.25 מיליון שקל בלבד.



אריה ריכטמן, מנכ''ל קליל, פנה בסוף השבוע לממשלה בקריאה לתקן את האפליה לדבריו בתשלומי המס: "במצב הקיים, לקליל אין אינטרס להגדיל את פעילות הייצור בישראל אלא לחפש פעילות בחו"ל, בעיקר במזרח אירופה ובסין, ולהקים שם מפעלים".



עוד הוסיף ריכטמן כי "לפני 20־30 שנה היה היגיון להגביר את יכולת התחרותיות ועודדו חברות ישראליות לייצא לחו"ל, אולם כיום, בכפר הגלובלי, כולם מתחרים בכולם, ללא קשר היכן ממוקם המפעל. אין כל היגיון שלא ישוו את התנאים בין מי שמייצא למי שמשווק רק בשוק המקומי. אנחנו מעוניינים לפעול בתנאי תחרות הוגנת".



בנושא נוסף: שר האוצר משה כחלון צפוי לדון היום עם היועץ המשפטי לממשלה עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט בסוגיית מיסוי דירה שלישית וההליכים הפרלמנטריים הכרוכים באישור החוק. הישיבה תיערך על רקע עתירה בנושא שהוגשה לבג"ץ על ידי המחנה הציוני ועל ידי בעלי דירות פרטיים, הרואים עצמם כמי שייפגעו אם ההחלטה תיושם.



יצוין כי אף שחוק מיסוי דירה שלישית אושר פורמלית, חוסר הוודאות בנוגע אליו מעכב את יישומו. מעשית, הוא צפוי לצאת לדרך בתחילת הרבעון השני של 2017.