משרד הכלכלה והתעשייה מפלה לרעה יועצים עסקיים פרטיים, כולל רואי חשבון, בתהליך קבלת האשראי של עסקים קטנים מקרנות בערבות המדינה.


ל”מעריב־השבוע” הגיעו כמה תלונות בעניין, האחרונה שבהן מצד רו”ח אורי בארי, סגן נשיא לה”ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים) ויו”ר מרחב ת”א בלשכת רואי החשבון.



ברקע התלונות נמצאים שינויים שנערכו באחרונה בטופסי הבקשה של הלוואות בערבות מדינה. לעסק קטן המבקש אשראי נוספת דרישה לתצהיר החתום על ידי עורך דין שהוא יודע שניתן להגיש את הבקשה דרך יועץ מטעם מעוף (הסוכנות לעסקים קטנים) בתעריף קבוע ומפוקח על ידי משרד הכלכלה. עוד נכתב ששימוש ביועצים שלא מטעם מעוף, הפועלת במשרד הכלכלה, אינו מבטיח את קבלת ההלוואה. בעל העסק נדרש להצהיר מיהו היועץ המלווה אותו ומיהו המעסיק שלו, ונוצר רושם שלפיו חלופת הטיפול המועדפת היא באמצעות יועצים הפועלים דרך מעוף.



"תחרות לא הוגנת של גוף ממשלתי"



באחרונה התברר שהבנקים הונחו להפנות את ביצוע התוכניות העסקיות לצורך קבלת ההלוואה רק ליועצים של מעוף. על רקע זה דורשים בענף ראיית החשבון מהסוכנות לעסקים קטנים לבטל לאלתר את הדרישה לתצהיר ואת ההנחיה לבנקים להמליץ על היועצים העסקיים של מעוף.



“זו תחרות לא הוגנת של גוף ממשלתי (הסוכנות לעסקים קטנים) הממומן מכספי הציבור כנגד התחרות העסקית”, טוען רו”ח בארי. “הדבר היחיד המעלה את הסיכוי לקבל את ההלוואה (ולהחזיר אותה) הוא מקצועיותה של התוכנית העסקית”.



לדברי רו”ח בארי, “מה שיכולים לספק אנשי המקצוע המלווים את העסק שנים ארוכות, לא יוכלו להשיג ‘יועצים מטעם’ שמקצועיותם בתחום המדובר אינה ידועה, והקשר שלהם לעסק המבקש, כמו גם ההיכרות שלהם עמו, קצרים ושטחיים. ההתנהלות הנוכחית של משרד הכלכלה מתבססת על פעולות שיווק הממומנות מכספי הציבור, ומתחרה בתחרות לא הוגנת ברואי החשבון וביועצים המקצועיים”.



ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: “ההוראה כי הבנקים לא יפנו מבקשי הלוואות בערבות מדינה ליועצים פרטיים, וכן הדרישה לתצהיר מיועצים פרטיים, הינם בהתאם להוראות החשב הכללי באוצר. בנוגע ליועצי המעוף - מדובר בגוף הפועל מטעם המדינה ותחת פיקוחה. בהתאם לכך, יועצי המעוף אינם נדרשים לתצהיר פרטני לכל הגשת בקשה להלוואה לקרן בערבות מדינה”.



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: “ההוראות בדבר איסור הפניית העסקים ליועצים על ידי בנקים הפעילים בקרן, וכן חיובם של יועצים בחתימה על תצהיר שלפיו הציגו מצגי אמת לעסקים, נועדו להגן על העסקים עצמם מיועצים מפוקפקים, אשר לצערנו פעילים בתחום. גופי המעוף פועלים תחת הנחיות משרד הכלכלה ומפוקחים על ידיו, ולפיכך פטורים מהגשת התצהיר".