ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (רביעי), באיחור של שלושה ימים, את יוזמת יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו), להארכת חופשת הלידה בשבוע ימים. היוזמה של עזריה זכתה לאישור לאחר ששר האוצר, משה כחלון, הקצה לכך 230 מיליון שקל בתקציב הדו-שנתי. כזכור, ההצבעה נדחתה בשל הסכסוך בין שרת המשפטים איילת שקד ליו"ר הקואליציה דוד ביטן, סכסוך שגרם לדחיית כל ההצבעות בוועדה. בקואליציה לא ממתינים, וההצעה, שצפויה לזכות לרוב מוחץ בכנסת, תובא כבר היום לקריאה טרומית במליאה.



ח"כ עזריה ביקשה בתחילה להאריך את חופשת הלידה בשבועיים יותר מ-14 השבועות הקבועים בחוק, אולם ועדה פנימית באוצר המליצה להאריך את החופשה בשבוע אחד בלבד ולבחון במהלך חצי השנה הקרובה את האפשרות להוספת שבוע נוסף. במסגרת התיקון לחוק תוארך חופשת הלידה כבר במהלך השנה הנוכחית, ונוסף על זה יינתנו הנחה במעונות והקלות אחרות ליולדות. תקציב החופשה ימומן מכספי המוסד לביטוח לאומי.



כיום, כאמור, חופשת הלידה נמשכת שלושה חודשים - ובמהלכם זכאית היולדת לדמי לידה בשיעור 100% בהתאם להכנסותיה בשלושת החודשים שקדמו ללידה. הפעם האחרונה שהתארכה בה תקופת הלידה הייתה מאי 2007. עד אז היא ארכה 12 שבועות. במסגרת התיקון לחוק הנוכחי ייושמו שינויים נוספים שאמורים להקל על היולדות, כמו למשל הזכות לתת לסטודנטיות הנאלצות לחזור ללימודים, לחלוק את חופשת הלידה עם בני זוגן, וזאת כאשר המוסד האקדמי דורש מהן לחזור ללימודיהן. בנוסף, תינתן הנחה עבור ילדים במעונות גם ליולדת שמאריכה עד חצי שנה את תקופת חופשת לידתה. עד כה, על פי החוק הקיים, לאחר 14 שבועות של חופשת לידה, אין היולדת מוגדרת כאישה עובדת, ולכן היא אינה זכאית להנחה במעונות היום.



באשר לזכות האב הטרי להשתתף בחופשת הלידה הרי שמדובר בשינוי מהותי בחוק בשל העובדה כי עד כה אחוזי המיצוי של אבות היוצאים לחופשת לידה היו כמעט אפסיים, ועמדו על 0.4% בלבד. במסגרת התיקון לחוק, תבוטל ההתניה של מינימום שלושה שבועות חופשות לאם, ומקסימום שבוע חופשה לגבר – עובדה שתאפשר חלוקה שוויונית יותר בין שני ההורים. לאחר שהתיקון צפוי להיות מאושר, פועלת ח"כ עזריה להוזיל את עלות הצהרונים ולקבוע כי ההכנסות מהם לא ייחשבו חלק מהתקציבים השוטפים של הרשויות.