לאחר שבג”ץ דחה בשבוע שעבר את העתירה שהגישה ענקית האנרגיה הבינלאומית EDF (אלקטריסיטה דה פרנס) נגד קיום מכרז של רשות החשמל להפעלת תחנות כוח סולאריות, יתקיים היום (שלישי) המכרז הראשון להפעלת תחנות כאלה בישראל.



הצרפתים טענו שהם כבר השקיעו עשרות מיליוני שקלים בהיערכות להקמת התחנות, וקיום המכרז פוגע בהם בצורה בלתי מוצדקת. בנוסף ביקשה חברת EDF לקבל הבטחה לשמירת מקום עבורה ברשת בגין רישיונות מותנים ישנים שהחברה לא הצליחה לממש. למרות זאת קיבל בית המשפט את עמדת רשות החשמל, שלפיה מתן עדיפות לחברת EDF יפגע במתמודדים אחרים במכרז וימנע תחרות הוגנת. הרשות הוסיפה וציינה שרק מכרז יאפשר התמודדות שוויונית, שתועיל בסופו של דבר גם לצרכן.



בעקבות הסרת החסמים הושלמו ההכנות האחרונות למכרז הסולארי שיתקיים היום. המכרז ייערך בתיאום מלא עם חברת החשמל, שאמורה לקלוט את החשמל שייוצר ושהיקפו נאמד במאות מגוואט. גם רשות מקרקעי ישראל התחייבה לשתף פעולה ולהקצות את הקרקע לתחנות הסולאריות. רשות החשמל פרסמה את כלל מסמכי המכרז באתר הרשות, ובימים האחרונים פורסמו הבהרות נוספות לשאלות שהעלו חלק מהיזמים. במכרז צפויות להתמודד חברת EDF, שיכון ובינוי אנרגיה ועוד. את ההצעות יש להגיש היום בין השעות 8־16 בתיבת המכרז הייעודית שהוכנה במשרדי רשות החשמל בירושלים.



לדברי יו”ר רשות החשמל, ד”ר אסף אילת, “הרשות ומשק החשמל מצפים למכרזים הצפויים כדי להכפיל את כמות האנרגיה המתחדשת המיוצרת בישראל. הרשות וגורמי הממשלה פועלים במשותף להביא להצלחת המכרזים ולפריסת אנרגיה סולארית ברחבי הארץ”.