עיקול היא פעולה משפטית שבמסגרתה נתפסים נכסים או כספים של מי שחייב כספים לאדם אחר. עיקול יכול להינתן לשם גביית חוב קיים (למטרה זו למשל מוטלים עיקולים בהוצאה לפועל לאחר מתן פסק דין או לשם גביית המחאה שהוחזרה) ואז מדובר בעיקול קבוע, או לשם הבטחת האפשרות לגביית חוב עתידי שטרם הוכח. כלומר, לאחר שהוגשה תביעה כספית אולם בטרם שהתביעה הוכרעה ובטרם שניתן פסק דין לטובת התובע  ואז מדובר בעיקול זמני, אשר נותר בתוקפו עד לאחר שיסתיים ההליך המשפטי ותוכרע התביעה. עיקול זמני ניתן רק כאשר יש חשש שלאחר שיסתיים ההליך המשפטי ויוכח קיומו של החוב, כנראה שלא יהיו לחייב נכסים מהם יוכל לשלם את חובו.



העיקול הזמני מהווה צעד חריף יחסית, שכן הוא מתבקש, וניתן, לפני שניתן פסק דין שקובע את קיומו של החוב. לכן, ישנם תנאים ברורים ומקשים על מתן צו העיקול הזמני. ראשית, על המבקש את העיקול הזמני להראות כי יש לו עילת תביעה טובה כנגד החייב, שכוללת ראיות לכאורה. שנית, על מבקש העיקול הזמני להוכיח בבקשתו (על ידי תצהיר וראיות) כי אם לא יינתן הצו, קיים חשש אמיתי שבבוא העת לא יוכל החייב לשלם לו.



גם בהינתן כל אלה, ביהמ"ש ישקול בנוסף את מאזן הנוחות, כלומר, האם החייב יינזק יותר ממתן צו העיקול ומתפיסת נכסיו, מאשר יינזק התובע מאי מתן הצו. לתפוס בעיקול זמני ניתן בכמעט כל נכס וזכות, למעט רשימת נכסים וזכויות ספציפיים הפטורים מעיקול (למשל מוצרי מזון למחיה, תרופות, חיות מחמד וכיוצ"ב). 


אפשר לעקל זכויות קיימות ואפשר לעקל זכויות עתידיות  שעדיין לא נוצרו. כך למשל, ניתן להטיל עיקול זמני על הדירה שאולי יזכה בה שרון גל באח הגדול, ובמקרה שכזה יוכל התובע, אם יזכה בסופו של דבר בתביעה שהגיש כנגד שרון גל ואם שרון גל לא ישלם את החוב שייפסק לחובתו, לדרוש למנות כונס נכסים שימכור את הדירה למרבה במחיר ומתוך הסכום שיתקבל לגבות את החוב שנפסק לטובתו. יתרת הכספים (בקיזוז כל הוצאות הכינוס והמכירה של הדירה) תועבר כמובן לשרון גל.
יפסיד את הדירה? שרון גל, צילום: ינאי יחיאל


מה משמעות צו העיקול הזמני בעניינו של שרון גל? משמעותו היא כי ביהמ"ש השתכנע, לפחות בשלב המקדמי (שהתנהל במעמד צד אחד, כלומר ללא קבלת תגובתו של שרון גל), שלתובע זכות תביעה סבירה כנגד שרון גל ושאם לא יינתן צו עיקול זמני, הנזק שייגרם לתובע גבוה ככל הנראה מהנזק שייגרם לשרון גל אם כן יינתן צו העיקול. כך, שאם בסופו של יום יפסיד שרון גל בתביעה, יוכל התובע לבקש לממש את הנכסים שנתפסו לצורך תשלום החוב שיספק לטובתו (וביניהם גם את דירת האח הגדול, אם יזכה בה שרון גל).

כדאי להזכיר, שבשלב זה ניתן צו העיקול הזמני במעמד צד אחד, כלומר מבלי לשמוע את גרסתו של שרון גל למה שנטען בבקשת העיקול. בעקרון, רשאי כעת שרון גל לבקש את ביטולו של צו העיקול שניתן במעמד צד אחד, להביא בפני ביהמ"ש את עמדתו ולערער את עמדת התובע (ביחס לסיכויי התביעה, ביחס למאזן הנוחות, ביחס לחשש שלא ישלם או ביחס לכולם).

במקרה כזה, ביהמ"ש ידון בעניין במעמד שני הצדדים והוא עשוי כמובן לקבל החלטה אחרת מזו שהתקבלה במעמד צד אחד ולבטל את העיקול הזמני. אולם, הימצאותו של שרון גל בתוך בית האח הגדול עשויה להקשות עליו להביא לביטולו של צו העיקול שכן במסגרת הבקשה לביטול צו והעיקול עליו להגיש לבית המשפט תצהיר חתום על-ידו ועליו להתייצב לדיון שייקבע ולהיחקר על-ידי עורך דינו של התובע, אלא שלשם כך עליו לצאת מבית האח הגדול.

נכתב על-ידי עו"ד יובל גבעון ממשרד עוה"ד פרנקל, בר-נתן, גבעון ושות', המתמחה בתחום האזרחי, בייצוג בערכאות השונות, לרבות בגביית חובות, ובמיזוגים ורכישות.