לראשונה מאז 1995 יקוצר שבוע העבודה בישראל, ל־42 שעות - כך נקבע בהסכם קיבוצי לקיצור שעות העבודה, שעליו חתמו אמש יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש. מספר שעות העבודה השבועיות בישראל הוא כיום 43, יותר מכפי שנהוג ברוב המדינות המפותחות. גם לאחר יישום ההסכם מספר שעות העבודה בארץ יהיה גבוה יותר מאשר במדינות ה־OECD, שם מספר שעות העבודה השבועיות הממוצע הוא 40 בלבד.



על פי ההסכם, היקף שבוע העבודה במשק יקוצר בשעה ללא הפחתה בשכר. היום שממנו תקוצר השעה ייקבע על ידי המעסיקים, תוך התחשבות בבקשות ובצרכים של העובדים. בהתאמה למהלך ומעת כניסת השינוי לתוקף, שכר השעה יחושב על בסיס של 182 שעות לחודש עבודה במקום 186 שעות כיום.



ההסכם שנחתם כולל שינויים גם בהסדרי עבודת הלילה ובשעות הנוספות. נקבע כי תותר עבודת לילה בהיקף מצטבר של שבעה ימים בתוך תקופה של שבועיים. מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרת בשבוע עבודה רגיל תהיה 16 שעות, ואילו בשבוע שבו מבוצעת עבודת לילה תעודכן המכסה המרבית ביחס למשמרות הבוקר.



 קיצור שבוע העבודה צפוי להיכנס לתוקף כבר ביולי השנה, אלא אם כן יסכמו הצדדים על הסדר חלופי להנהגת סופי שבוע ארוכים, שבמסגרתו תוארך מנוחת סוף השבוע כך שתכלול גם את יום ראשון, במועדים שיסוכמו מראש. בהסכם הובהר שאם יושגו הסכמות אלו עד יולי, הצדדים התחייבו לחתום על תיקון להסכם המעגן את ההסדר החלופי.



 "המגזר העסקי נכון היום יותר מתמיד להתאים את שוק העבודה בישראל לעידן העבודה החדש, ולאפשר חלוקה נכונה וגמישה יותר בין פנאי ועבודה למועסקים במשק", ציין ברוש. "כבר בתקציב המדינה האחרון תוקצבו מאות מיליוני שקלים לפעולות לשיפור הפריון במשק הישראלי.


"אני בטוח שרק מדיניות כזו תבטיח פעילות עסקית חזקה ותייצר עתיד כלכלי וחברתי טוב יותר לאזרחי ישראל. אני רוצה להודות לשר הכלכלה והתעשייה על הובלת קיצור שבוע העבודה בכנסת ובממשלה וליווי צמוד של ההסכם הנוכחי".



ניסנקורן הדגיש שההסכם הוא צעד ראשון לקיצור שבוע העבודה בישראל. "מדובר במהלך חשוב שתורם לציבור העובדים בארץ ומקדם את האיזון הראוי בין עבודה לפנאי, תוך יצירת השפעה חיובית על פריון העבודה במשק", הסביר, וביקש להודות לברוש, לשר האוצר משה כחלון ולשר כהן.


שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן סיכם: "קיצור שבוע העבודה ישנה את מאפייני העבודה של העובד הישראלי וטומן בחובו תועלות רבות, בהן צמצום שחיקת העובד, הגברת האיזון בין חיי המשפחה לחיי העבודה ושיפור איכות החיים של הפרט".



כהן הוסיף שהמהלך בא על רקע מספר שעות העבודה הגבוה במיוחד של העובד הישראלי ביחס לעמיתיו בעולם.