קבוצת יאנגו הסינית, שסיכמה לפני כמה חודשים עם יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, על עסקה לרכישת השליטה בחברת הפניקס, צירפה לקבוצה את יונל כהן, מנכ"ל חברת הביטוח מגדל לשעבר, כך נודע ל"מעריב־השבוע". צירופו של כהן כשותף ישראלי נועד להפיג את חששות האוצר מפני תוכניות הקבוצה הסינית לעתיד מתוך הנחה שכהן, שהנו עתיר ניסיון בענף הביטוח ידאג שהחברה תתנהל כראוי ולא ייעשו ניסיונות לשימוש לרעה בכספי החוסכים בהפניקס.



אם הפניקס אכן תירכש על ידי הסינים, כהן אמור לשמש כיו"ר דירקטוריון החברה. בנוסף, הוא אמור לקבל הקצאה של אחוזים בודדים ממניות החברה (על פי הערכות 5%־10%). כהן הנו בעל שם בענף הביטוח והסינים העריכו כי צירופו יגדיל משמעותית את הסיכוי לקבל את היתר השליטה.



לבד מתפקידו כמנכ"ל מגדל לשעבר הוא גם היה חלק מגרעין השליטה בקבוצת הביטוח איילון, אך בעקבות מחלוקת עם משפחת רחמני, הוא פרש ממנה. כעת הוא עסוק במיזמים פרטיים בישראל ובסין וברשותו גם רשת בתי אבות בבעלות חלקית. עוד נודע כי המועד האחרון להשלמת העסקה של תשובה עם הסינים פג בשבוע שעבר, זאת לאחר שכבר ניתנה ארכה אחת למועד הסיום (31 במרץ). נראה שהמגעים למכירת הפניקס עדיין לא הסתיימו וככל הנראה מה שמעכב מתן ארכה נוספת, נוגע למחלוקת על המחיר.



לפי מסמך העקרונות, השליטה בהפניקס (52%) נמכרה לסינים תמורת 1.95 מיליארד שקל ששיקף שווי חברה של 3.73 מיליארד שקל (שהיה גבוה ב־60% משווי החברה במועד החתימה). אלא שבחודשים האחרונים נרשמה התאוששות יוצא דופן במניות חברות הביטוח בכלל ושל הפניקס בפרט.



הפניקס, המנוהלת על ידי אייל לפידות, הציגה ב־2016 את הרווח הגבוה ביותר מבין חברות הענף מה שהביא לעליות שערים במניותיה. על רקע זה בקבוצת דלק דרשו ככל הנראה התאמה של מחיר העסקה כתנאי להארכה נוספת של מועד הסגירה (עד קבלת אישור האוצר).



הצדדים חלוקים בשלב זה על גובה ההתאמה, מה שיוצר אי־בהירות לגבי תוקפה של העסקה. למרות זאת, דלק לא העבירה לבורסה שום דיווח חדש בעניין העסקה. כך או אחרת, באוצר ממשיכים בבדיקת כשירותה של יאנגו לרכישת הפניקס ובתנאים למימוש העסקה. עם זאת, מקור בכיר בענף הביטוח העריך שלנוכח הקשיים החדשים שהתעוררו, הסיכוי לאישור העסקה ולהשלמתה נמוכים מאוד. יאנגו הסינית, היא חברת אחזקות, המתמחה בתחומי הפיננסים והנדל"ן וכן בהפעלת מערכות חינוך.



מרשות שוק ההון במשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הליכי הבדיקה של המשקיעים מסין נמשכים". עם זאת, באוצר סירבו לומר אם שינוי ההרכב בקבוצה יביא לשינוי ביחס הרגולציה כלפיה. אמש לא ניתן היה לקבל את תגובת כהן השוהה בחו"ל.