מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד פנה בשבוע שעבר ליו"ר הטוטו יוסי פילוס, בהצעה להתייצב לשימוע לפני קבלת ההחלטה הסופית על עצירת ההימורים על מרוצי הסוסים. כך נודע ל"מעריב־השבוע". הפנייה נעשתה כחלק מחוק ההסדרים, שבו הוחלט על הפסקת חלק מהימורי הפיס, כמו מכונות המזל ומרוצי הסוסים של הטוטו.



יש לציין כי ההחלטה על עצירת ההימורים על מרוצי הסוסים הייתה כפופה לשימוע. לכן פנה באב"ד להנהלת הטוטו במכתב, שבו הסביר כי מפעילת הימורי הסוסים היא חברה בריטית בשם GBI, וכי "שר האוצר רשאי לבטל תוכנית הימורים של מפעיל זר, מטעמים של טובת הציבור, לאחר שניתנה למועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו) ולמפעיל הזר ההזדמנות להשמיע את טיעוניהם".



עוד כותב מנכ"ל האוצר כי "הנכם מתבקשים להעביר את פירוט טענותיכם (בכתב או בעל פה) בנוגע להפעלת סמכות שר האוצר לא יאוחר מ־1 ליוני 2017".


בטוטו טוענים כי לאחר האישור בכנסת ב־2012 התבקשה הנהלת הטוטו, בראשות איציק לארי, לחתום על הסכם זכיינות עם אחת מחברות ההימורים בבריטניה, צרפת או שוודיה. בסופו של דבר נחתם הסכם עם חברת GBI הבריטית, עד סוף יולי 2018.



ההסכם זיכה את הבריטים ב־4% מהכנסות הימורי הסוסים - כ־21 מיליון שקל בשנה. ביטול ההסכם עלול לחשוף את המדינה לתביעת ענק מצד הבריטים של 100־200 מיליון שקל. בנוסף עלול הטוטו לאבד רווח של 50 מיליון שקל.



מנכ"ל האוצר באב"ד ניהל מגעים לפשרה עם הבריטים, אבל ללא הועיל. בעקבות השימוע עשוי האוצר להשתכנע להותיר את הימורי הסוסים על כנם עד המועד לפקיעת ההסכם באמצע 2018.