"אין לנו קו אדום בקניית מטבע חוץ. יש לנו יד חופשית לפעול בשוק זה ללא מגבלה. העובדה שיש המעריכים מה רמת היתרות ההולמת וטוענים שמדובר ב־110 מיליארד דולר אינה מחייבת אותנו". כך אומרת נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בראיון בלעדי למגזין העצמאות של "מעריב".



בתשובה לשאלה מה העלו תוצאות הבדיקה שבנק ישראל התבקש לבצע על ידי התעשיינים שחשדו שקיימת פעילות ספקולטיבית בשוק, השיבה הנגידה כי "בהחלט בדקנו את טענות התעשיינים על פעילות ספקולטיבית, אך לא מצאנו סימוכין לכך". לדבריה, "במהלך התקופה האחרונה ניטרנו את הפעילויות שנחשדו כחריגות. בדקנו את המסחר בצורה הדוקה ויומיומית. חקרנו אם פעילות השחקנים בשוק נעשית במידה הסבירה והמקובלת".



ד"ר פלוג הבהירה כי "קשה בדיוק להגדיר מה היא בדיוק פעילות ספקולטיבית בשוק המטבע וכי השימוש במונח עלול להטעות. כאמור, בדקנו ומצאנו שלא הייתה פעילות חריגה, למעט סוחרים המנצלים מדי יום את התנודות כדי לקנות ולמכור". בין השאר, הראיון לחג כולל התייחסות ראשונה של הנגידה לרפורמה בבנקאות של כחלון, למתרחש בשווקים הפיננסיים בעולם, למדיניות הריבית של בנק ישראל וכמובן - לשוק הנדל"ן.



"משפחה נטו - צעד בכיוון הנכון"


"המשק בהחלט במצב טוב", אמרה ד"ר פלוג, והוסיפה: "אפשר לראות ירידה ברמת אי השוויון. עם זאת, אי השוויון בשכר עדיין גבוה וצריך להפעיל צעדים נוספים לצמצום הפערים".



היא שיבחה את תוכנית "נטו משפחה" של שר האוצר, ואמרה שזהו צעד בכיוון הנכון: "הגדלת מענק העבודה, הגדלת נקודות הזיכוי להורים לילדים ותוכנית הצהרונים הם בהחלט בכיוון הנכון, כי הם יחזקו את מגמת שיפור המצב באי השוויון. הם יעודדו יציאה לעבודה".



לדבריה, "המרחב הקיים בתקציב 2018־2017 יאפשר את מימון התוכנית בזכות העודפים והרזרבה, ללא חריגה מהמסגרת. אבל חשוב שזה לא יהיה אירוע חד־פעמי ושגם בעתיד יוקצו לכך המקורות התקציביים הנדרשים. צריך לחשוב על כך לקראת גיבוש התקציב הבא".



על השאלה כיצד היא ישנה בלילה, נתנה הנגידה תשובה מקורית: "לכל נגיד בנק מרכזי משלמים כדי שהוא לא יישן טוב בלילה. אבל אני עושה הכול כדי שהציבור יישן טוב".



הראיון המלא יתפרסם מחר ב"מעריב".