דרמה בבג"ץ: לפי המסתמן, חוק מיסוי דירה שלישית יחזור לדיון מחודש בוועדת הכספים של הכנסת, כפי שהציע היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, במהלך דיון שהתרחש היום (שלישי) בבג"ץ בעתירות נגד החוק.



הדיון התקיים בהרכב מורחב של חמישה שופטים: נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטים אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז. בדיון הקודם שהתקיים בעתירות ביקשו השופטים מהמדינה והכנסת לגבש תשובה לגבי השאלה מדוע יש להותיר את החוק על כנו, אף שהכנסת עצמה הודתה שהליך חקיקת החוק לא היה תקין. לפי המסתמן, אם אכן החוק יחזור לדיון מחודש בכנסת, סיכוי גבוה שהחוק יתבטל.



כזכור, בתגובה לבג"ץ הודו היועצים המשפטיים של הכנסת, עו"ד אייל ינון וד"ר גור בליי, כי נפל "פגם יסודי" בקידום הצעת החוק. עם זאת, הם ביקשו להסתפק באזהרה נגד חקיקת מס ריבוי נכסים ולא לשלוף את "הכרטיס האדום", כלומר - לגרום לביטול החוק לגמרי. אף שהפרקליטים הטיחו בעצמם ביקורת קשה בנוגע להליך החקיקה שעיקרו מיסוי דירה שלישית, הם ביקשו כאמור להסתפק ב"כרטיס צהוב" בלבד. עיקר הביקורת שלהם מופנית מטבע הדברים כלפי הנהלת האוצר והעומד בראש המשרד, השר משה כחלון.



יצוין כי חוק מיסוי דירה שלישית היה מצוי גם כך במצב שברירי. כחלון הודה לאחרונה, בעקבות משבר התאגיד, כי הכנסת לא הייתה מאשרת היום מחדש את מיסוי הדירה השלישית והוסיף כי בעקבות קידום חוק זה, "הוא צפוי לשלם מחיר פוליטי".



החוק השנוי במחלוקת קודם בעקבות לחצים חסרי תקדים שהופעלו באגף התקציבים, וזאת למרות הסתייגות של גורמי המקצוע ברשות המסים והלשכות המקצועיות, בהן לשכות רואי החשבון ועורכי הדין. בתגובת יועצי הכנסת שנשלחה לבג"ץ אפשר לקבל הצצה אל עבר הדיונים מאחורי הקלעים של אישור החוק, והבעייתיות שנלוותה לו.