המפקחת על הבנקים חדווה בר מזהירה מעלייה ברמת הסיכון באשראי למשקי בית. אשראי זה זינק בחמש השנים האחרונות ביותר מ־40%. האזהרה מופיעה בדוח השנתי של המפקחת על הבנקים, שיפורסם במלואו בשבוע הבא. קטעים מהדוח נחשפו כבר אתמול לראשונה באמצעות ערוץ היוטיוב, ושם מתמצתים המפקחת ועובדי הפיקוח הבכירים קטעים נבחרים מהדין וחשבון. בצילומים מופיע לראשונה גם כיתוב בשפה הערבית. אין זו הפעם הראשונה שבבנק ישראל מזהירים מניפוח בועת האשראי והפעם זה קרה עם פרסום הדוח השנתי.



היקף האשראי לציבור שניתן ב־2016 על ידי המערכת הבנקאית נאמד ב־485 מיליארד שקל. 145 מיליארד שקל מתוכו הוא אשראי צרכני (ישיר או בחברת אשראי) לרכישת רכב או לכל מטרה אחרת. 340 מיליארד שקל ניתנו כמשכנתאות, שהיקפן זינק במהלך 2016 ב־60 מיליארד שקל.




חדווה בר, צילום: פלאש 90
חדווה בר, צילום: פלאש 90





גידול בצריכה הפרטית





בנק המזרחי מוביל את שוק המשכנתאות עם נתח של 38%. בשנה האחרונה הוא החל להסיט את פעילותו לעבר האשראי הצרכני. בבנק ישראל מסבירים את הזינוק באשראי בגידול בצריכה הפרטית ובשינוי העדפות הציבור. סיבה נוספת היא הריבית הנמוכה ואשראי הניתן באמצעות גופים חוץ־בנקאיים. בבנק ישראל אומרים כי רמת הסיכון באשראי הניתן לטווח ארוך יותר גדלה הן ללווים, הן לבנקים.



למרות כל אלה, טורחת המפקחת להדגיש כי חלקו של האשראי הצרכני מהתוצר במשק עדיין נמוך בהשוואה בינלאומית. על פי ההערכות, מדובר בקצת יותר מ־40% מהתוצר. בעקבות נתונים אלה, החל בנק ישראל בבחינה מקרוב של הסיכונים. הבנקים הונחו למשנה זהירות במתן אשראי צרכני והתבקשו לוודא שמשקי בית המקבלים אשראי מסוגלים גם להחזיר אותו. כמו כן, הפיקוח העניק לצרכנים כלי מיקוח שיאפשרו להם להתנהל מול הבנקים.



ללקוחות הם ממליצים לנהוג באחריות, להשוות מחירים ולא לקחת אשראי שאותו אינם מסוגלים להחזיר. "חשוב שגם הצרכן יהיה אחראי ויבין את המצב הפיננסי הכולל ולא יתפתה לקחת אשראי מכל הגופים הפיננסיים בהיקף שאותו יתקשה להחזיר", אומרים בפיקוח.



מוקד התייחסות נוסף בדוח הפיקוח - הרפורמה בבנקאות. המפקחת בר מציינת שמדובר בשטף של חקיקה בנקאית. הפיקוח מלווה מקרוב את הפרדת חברות כרטיסי האשראי וכבר ניתן רישיון סליקה לאחת החברות הפיננסיות. השינויים הדרמטיים במערכת באים לידי ביטוי בכך ש"כל סמארטפון נהיה בנק שלנו". בר מציינת כי תהליך ההתייעלות בבנקים יאפשר בין השאר הכנסת מוצרים חדשים. במהלך 2016 נסגרו 23 סניפים, המהווים 2% מהמערכת."הסניפים נסגרו לא רק במרכזי הערים. בפריפריה היו סניפים שנפתחו. אנחנו בוחנים כל בקשה לסגירת סניף", אמרה המפקחת.