הביקור הממלכתי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ גרם להתרגשות רבה במערכת הפוליטית ובתקשורת. אבל היו גם מי שהיו להם פחות סיבות לחייך לעומת האיש שעלול לפגוע בכיס שלהם, ולטענתם כבר פוגע בו בהחלטותיו הנוגעות לאחד המנועים הכי משמעותיים במשק: ענף ההייטק. האנשים האלה הם היצואנים הישראלים, שהביעו בימים האחרונים חשש גדול שמדיניותו של הנשיא טראמפ להעדפת התעשייה האמריקאית תביא לפגיעה קשה בהיקפי הסחר עם ארה"ב.



ראשי מכון היצוא שיגרו את האזהרה בעקבות שיחות עם היצואנים וביקשו להעביר את חששותיהם למקבלי ההחלטות, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו.


עיקר החשש הוא ממדיניות המיסוי החדשה של טראמפ. היקף היצוא של ישראל לארה"ב עומד על 29 מיליארד דולר, מתוכו 18 מיליארד דולר הם שירותי תוכנה ומו"פ, והיתר מוצרים.



רה"מ נתניהו. היצואנים תולים בו את תקוותם. צילום: מרק ישראל סלם
רה"מ נתניהו. היצואנים תולים בו את תקוותם. צילום: מרק ישראל סלם



היצוא לארה"ב מהווה 30% מסך היצוא במשק. יצואנים קובלים על כך ששחיקת הדולר כבר פגעה ביצוא, והחשש כעת הוא מהמשך הפגיעה בעקבות רפורמות המס. מדובר בהפחתת מס החברות בארה"ב מ־35% ל־15%. 



על פי דוח מיוחד שהכין משרד רואי החשבון PWC, ההשקעות הזרות בהייטק ישראלי הסתכמו בשנה האחרונה ב־3 מיליארד דולר. יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי מזהיר מפני ההשלכות ההרסניות של צעדים אלה. לדבריו, "הפגיעה העיקרית עלולה להיות בחברות הייטק, שעלולות להעתיק את פעילותן מישראל לארה"ב". 



גבאי גם חושש שהפחתת מס החברות בארה"ב תביא אף היא לפגיעה ביצוא, אף שחלק מהחברות זכאיות כבר היום להטבות מס ולמענקים. בשיחה עם "מעריב־השבוע" הביע גבאי את תקוותו שמקבלי ההחלטות בישראל ידאגו להחריג את המדינה ממדיניות המסים החדשה ויצליחו לשמור על ההעדפה היחסית, בעיקר בתחומי המכס.