יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הטיח בסוף השבוע ביקורת חסרת תקדים נגד המפקחת על הבנקים חדוה בר, ומסר ל"מעריב־השבוע" כי איבד את האמון בבנק ישראל ובאופן טיפולו בלקוחות. לדבריו, "תפקיד בנק ישראל הוא לדאוג ליציבות הבנקים וללקוחות. הם בכלל לא דואגים ללקוחות וזה מרתיח לי את הדם. מערכת היחסים בינינו חורקת. הוריתי ליועצת המשפטית של ועדת הכספים לקדם שתי הצעות חוק: להוציא מהבנקים את האחריות ללקוחות ולקדם בחוק סיוע ליועצי המשכנתאות שאינם מטופלים על ידי הפיקוח".


"מה עושים כשאני צודק? מספרים שאני מתוסכל בגלל גמ"חים"



יו"ר ועדת הכספים זועם, בין היתר, על דברים שאמרה בר בעת פרסום דוח הפיקוח בשבוע שעבר, שפורשו על ידו כביקורת. המפקחת אמרה: "גפני והציבור החרדים מתוסכלים בנושא הגמ"חים (קופות גמילות חסדים, הנהוגות בעולם החרדי - י"ש) והצורך בהבאת אסמכתאות לבנקים. זה יוצר קושי וחיכוך ואנחנו בקשר עם רשות המסים, האחראית על החקיקה".



בכנס לשכת רואי החשבון אמר גפני כי "המפקחת על הבנקים טוענת שאני מתוסכל בגלל סוגיית הגמ"חים, אבל ללא קשר יש לי ביקורת על בנק ישראל, שאינו עושה עבודתו ואינו מגן על הצרכנים בבואם לקחת משכנתא".



לדבריו, "מה עושים כשאני מדבר לעניין והציבור חושב אני צודק? מספרים לציבור שאני חרדי, כי אף אחד לא יודע שאני חרדי, ומספרים לציבור שאני מתוסכל בגלל גמ"חים".



ח"כ גפני המשיך ותקף: "כבר אמרתי שאין פיקוח על הבנקים. בנק ישראל פשט את רגלו מבחינת מה שהוא צריך לטפל. יש לו תפקיד חשוב בכלכלה, אבל אין בנק ישראל - יש בנקים! הם מחליטים מה עושים ומה לא עושים. זה הגיע למצב שהעולם כולו במשבר ורק כאן מנהלי הבנקים התעשרו".



לדבריו, "מה שהפיקוח היה צריך לעשות זה להנחות את הבנקים. מה הם עושים שם כל היום בבנק ישראל? הרי לפקח הם לא מפקחים. זו לא התנהלות של מדינה מתוקנת".



על סוגיית הג"מחים אמר גפני כי "סיפור הגמ"חים הוא המשך התנהלות שצריכה להשתנות מיידית. תארו לכם שוועד של בית כנסת שרוצה להפקיד כסף כדי לסייע אחד לשני צריך אישור של בנק. רשות המסים הודיעה כבר לפני יותר משבוע שהאישורים נשלחו. מדוע בנק ישראל משתהה ואינו מורה לבנקים לאשר את חשבונות הגמ"חים? לא אעבור על כך לסדר היום".



בבנק ישראל בחרו בסוף השבוע שלא להגיב לדברים.