הסיכוי לאישור הסדר החוב לאיש העסקים אליעזר פישמן כפי שגובה על ידי המפרק הנאמן עו"ד יוסי בנקל הפך לאפסי. בעקבות כך איש העסקים נמצא בדרך לפשיטת רגל בעקבות התנגדות הבנקים להליך ההסדר.



האם ההליך טוב לנושים? ספק רב. האם פשיטת הרגל תספק את הגורמים ששואפים לחסל חשבון עם איש העסקים, גם אם הדבר בא על חשבון הנושים? אין ספק. את הטון השולל את ההסדר מובילים חברי כנסת בראשות איילת נחמיאס־ורבין (המחנה הציוני). בעקבות המתקפה הפוליטית נאלץ בנק ישראל לפרסם הבהרה, שלפיה הוא אינו צד להסדר ולא ידע על קיומו, ובמקביל דרש מהבנקים לדון לעומק בהסדר ולבחון בין השאר את ההיבטים הציבוריים שלו.



הוראת בנק ישראל נתנה אות להתקפלות הבנקים ולכניעתם ל"רחשי לב הציבור". תחילה היה זה בנק הפועלים, הנושה הגדול של פישמן המחזיק ב־33% ממניות "ידיעות אחרונות", שהודיע שהוא מתנגד להסדר. אתמול הצטרפו אליו באי כוחו של בנק לאומי, שביקשו מספר הבהרות והערכות שווי. אתמול היה זה בנק מזרחי־טפחות שדרש אף הוא הבהרות והודיע שהוא מתנגד להסדר, ובעקבותיו הבנקים האחרים. עו"ד עמית פינס המייצג את הבנק הבהיר שהוא אומנם סייע בגיבוש הסדר החוב, אולם לא עדכן בשום שלב את מזרחי־טפחות בפרטי ההסדר. כך או אחרת, אסיפת הנושים שאמורה הייתה להתכנס אתמול בערב צפויה הייתה לדחות את אישור ההסדר. ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול בפרשה, וכצפוי תקפה בצורה חסרת תקדים את ההסדר שגובש בפועל בחסות בית המשפט. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני): "השמועות סביב פישמן קיימות כבר שנים. אבל מה, לא היה לנו תשובה (יצחק) וזיסר (מוטי)? ונוחי דנקנר? כולנו או רובנו כרעו ברך מולו, אני בטח לא. אביא לכנסת הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את הפיקוח על הבנקים וכיצד מוחקים מיליארדים לטייקונים". נחמיאס־ורבין: "פישמן אינו איש עסקים יצרני אלא ספקולנט שעשה מה שעשה בחסות הבנקים. בנק ישראל התערב באופן בוטה נגד ועדת חקירה פרלמנטרית ולכן הוקמה ועדת משנה בכנסת. אבל עכשיו יהיה קשה מאוד להתנגד. נהיה שומרי הסף של הציבור. לא יהיה מצב שבמדינת ישראל כדאי יהיה להיות פישמנים". בשלב זה פנתה נחמיאס־ורבין לעו"ד בנקל וטענה שיש פער ענק בין דוח הביניים שלו לתוצאה הסופית. "אמרת שהבריחו נכסים, והנה בשבוע שעבר אפשרת לבתו של פישמן לרכוש את אחת הדירות שלו. מה קרה? איך אנחנו מסיימים פתאום בהסדר של חתלתולים?".



עו"ד בנקל הגיב לטענות הקשות וטען שהוא פעל בדיוק לפי החוק. "אני פועל על פי הנחיות הנושים. הגשתי סדרה אינסופית של בקשות, שבסופן התבקשתי לבחון את האפשרות של הסדר. לפני שמתלהמים, הכנסת צריכה לתת דין וחשבון על החוקים שהיא עצמה חוקקה".



אור סופר, סגן המפקחת על הבנקים (המפקחת חדווה בר שוהה כעת בחו"ל) אמר: "הפיקוח לא היה מעורב בשום שלב בגיבוש ההסדר וגם הבנקים לא. ברגע שראינו את הכיוון ואת התרעומת הציבורית, הנחינו את הבנקים לבחון שיקולים נוספים ולא רק את יכולת גביית החוב". עו"ד שלום גולדבלד, בא כוחו של פישמן, ניסה להגן על לקוחו אבל דבריו שוסעו על ידי ח"כ כבל, שבחר שלא להתרגש מטיעוני ההתמסכנות.