ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו”ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, פנתה בסוף השבוע למבקר המדינה יוסף שפירא בבקשה להכין דוח על התנהגות הפיקוח על הבנקים בפרשת פישמן. דוח ביקורת הוא תנאי הכרחי להחלטה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, ובלעדיו לא ניתן להחליט על הקמתה. עם זאת, מכיוון שהכנת דין וחשבון כזה עלולה להימשך חודשים, נראה כי הדרך היעילה יותר תהיה להחליט בהצבעה בכנסת על הקמת ועדת חקירה. נזכיר שהמפקחת על הבנקים חדווה בר הודיעה בסוף השבוע שהיא חוזרת בה וכבר אינה מתנגדת להקמת ועדת חקירה. יש לציין כי ועדת חקירה פרלמנטרית אמורה לבדוק את התנהגות המערכת הבנקאית, אבל עשויה לבדוק גם את התנהלות בנק ישראל בפרשה.



כזכור, ההחלטה על צמצום הפעילות של קבוצות לווים גדולות במשק התקבלה בתקופה שבה יואב להמן שימש בתפקיד המפקח על הבנקים (2003־2006).


להמן כמעט ושילם במשרתו על עמדתו הקשוחה כלפי המערכת הבנקאית וראש הממשלה המנוח אריאל שרון שקל לפטרו. אולם בסופו של דבר הוא נשאר בתפקיד, בגיבוי נגיד בנק ישראל דאז, פרופ’ דוד קליין. להמן היה המפקח על הבנקים היחיד שלא השתלב במערכת הבנקאית. אתמול סירב להמן לפניית “מעריב־השבוע” להתייחס לפרשה.




קארין אלהרר, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
קארין אלהרר, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90





תפנית חדה של כונס הנכסים



בתוך כך, עו”ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד שמונה מטעם בית המשפט לכינוס נכסי פישמן, מחשב מסלול מחדש ופנה אתמול לבית המשפט בבקשה להכריז על פישמן פושט רגל. מדובר בתפנית חדה מעמדתו הקודמת, שבה ניסה לקדם, בחסות בית המשפט, הסדר מרצון. במסגרת הליך פשיטת הרגל מבקש בנקל לבצע חקירות כלכליות מעמיקות ביחס לפישמן ומצב נכסיו בישראל ובחו”ל, ולצורך העניין גם לשכור חוקרים פרטיים, משרדי רואי חשבון וכלכלנים. משפחת פישמן מתבקשת להעביר אליו את הכספים המוחזקים על ידו ועל ידי רעייתו במזומן.



כזכור, בנקל הגיע בשבוע שעבר להסדר חוב מוסכם, שלפיו פישמן יחזיר מרצון 400 מיליון שקל, מתוכם 140 מיליון שקל באופן מיידי ו־260 מיליון שקל בעתיד. חלק הארי של הכסף (כ־110 מיליון שקל) אמור היה להגיע לקופת רשות המסים. חשיפת פרטי ההסדר עוררה סערה ציבורית, שבעקבותיה חזרו בהם הבנקים, האחד אחרי השני, מההסדר המוסכם. בנק הפועלים הרחיק לכת ובסוף השבוע דרש להפעיל נגד פישמן הליך של פשיטת רגל.



עדיין לא ברור במה יועיל הליך פשיטת הרגל ואם לפישמן אכן יש נכסים נוספים. עם זאת, ההליך אמור לשכך את הסערה הציבורית שהתעוררה עם פרוץ ההסדר ולשים קץ למחלוקת אם בבעלותו של פישמן נכסים נוספים, בישראל או בחו”ל, המוחזקים שלא כדין.