איש העסקים יעקב (יענק'לה) שחר איננו ממתין, כך מתברר, לאישור לקבוצת יאנגו הסינית לגבי רכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס. שחר נערך כבר היום לאפשרות למכירת נתח של כ־6% מאחזקותיו בחברה תמורת כ־220 מיליון שקל. העסקה תיעשה במחיר הנמוך בכ־6% ממחיר המניות בבורסה ומשקפת שווי של כ־900 מיליון שקל לכל חבילת המניות.



על פי ההערכות, מדובר בשלב ראשון של מאמציו של שחר למכירת כל אחזקותיו בחברה, שאותן רכש לפני 15 שנים מאיש העסקים יוסי חכמי. נכון להיום, שחר מחזיק, במשותף עם משפחת קז, ב־23% ממניות הפניקס.



המשרדים של הפניקס. צילום: אלוני מור
המשרדים של הפניקס. צילום: אלוני מור



הפצת המניות באמצעות מכרז במחיר מינימום של 15 שקל למניה, תבוצע באמצעות דיסקונט חיתום, בניהולם של צחי סולטן וטל רובינשטיין. למרות המכירה הנמוכה ממחיר הבורסה, שחר צפוי לסיים את "הרומן שלו" עם הפניקס ברווח של מאות מיליוני שקלים.



בעקבות המכירה, מניית חברת הביטוח צפויה לפתוח את המסחר בירידות שערים. על פי ההערכות, החלטתו של שחר למכור את המניות בעתוי הנוכחי התקבלה לאור ההערכה כי הסיכויים שקבוצת יאנגו הסינית תזכה לקבל את האישור המיוחל לקניית הפניקס מאיש העסקים יצחק תשובה נחשבים לקלושים בלבד.



בשבוע שעבר התבקשו נציגי החברה הסינית מצד הפיקוח על הביטוח להעביר מידע נוסף על פעילותם. יצוין כי במידה שהסינים לא יקבלו את ההיתר, ימכור תשובה את השליטה בהפניקס (51%) דרך הבורסה, כפי שעשה איש העסקים בינו צדיק עם חברת פז. תשובה מחויב לפי החוק להפריד בין האחזקות הריאליות (קבוצת דלק) לפיננסיות (הפניקס). כדי שלא ליצור לחץ על המניות, תהיה משפחת שחר הראשונה לבצע את המכירה.



עם השלמת העסקה, חלק מבני משפחתו של שחר, שמשמשים כדירקטורים בהפניקס צפויים לפרוש מתפקידם בעקבות דילול אחזקותיהם. הפניקס מנוהלת על ידי אייל לפידות וסיימה את הרבעון הראשון ברווח שיא של 254 מיליון שקל.