לאחר דחיית בקשת התספרות, הלחץ הציבורי האדיר, וסיבוב הפרסה של הבנקים, החליט היום (רביעי) בית המשפט להכריז על איש העסקים, אליעזר פישמן, כפושט רגל. מדובר במכה קשה לפישמן, שכעת ייאלץ להיות תחת כונס הנכסים, שיחליט בדיוק איך להחזיר את החובות לנושים, וינסה להגיע איתם להסכמים על מנת שיקבלו את כספם. התספורת עצמה היתה אמורה להיות בגובה של מיליארד וחצי שקלים, אך כאמור נדחתה. השופט, איתן אורנשטיין, קיבל את ההחלטה במהלך הדיון, כשפישמן עצמו נוכח באולם ומקבל את הדין.



בתוך כך, על רקע ההחלטה, אישרה מליאת הכנסת פה אחד, ברוב של 42 תומכים ללא מתנגדים, את ההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק את הקצאת האשראי במשק, ואת הסדרי החוב (תספורות). זאת, כאמור, בעקבות פשיטת הרגל של אליעזר פישמן והניסיון להגיע איתו להסדר תספורת של מחיקת חובות. בראש הוועדה יעמוד ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה. כבל אמר כי אם יהיה צורך הכנסת תחוקק חוק מיוחד כדי לחייב מוזמנים להופיע בפני ועדת החקירה.



ביהמ"ש קבע כי מי שינהל את את נכסיו הוא עו"ד יוסף בנקל נאמן, שליווה את כל התהליך. פישמן עצמו הבין את המצב בו הוא נמצא, ולא הביע התנהגות לתהליך, שצפוי לקחת חודשים ארוכים. בזאת לא תמו צרותיו של איש העסקים, שכן הוא צפוי גם להיחקר על ידי חוקרים שיקחו חלק בתהליך על על הכספים, על מנת להבין לאן הכסף הלך. בבקשה נכתב כי זה יעשה "על מנת שיהא בידו של המנהל המיוחד הכלים ההכרחיים לצורך ניהול הליך פשיטת הרגל, על כל המשתמע מכך".

איתן כבל. הצעתו אושרה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
איתן כבל. הצעתו אושרה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

כזכור, פישמן החל להסתבך כאשר עניין התספורת פורסם, ועורר לחץ ציבורי אדיר שלא לקבל את ההסכם. תחילה היה זה בנק הפועלים, הנושה הגדול של פישמן המחזיק ב־33% ממניות "ידיעות אחרונות", שהודיע שהוא מתנגד להסדר. לאחר מכן הצטרפו אליו באי כוחו של בנק לאומי, שביקשו מספר הבהרות והערכות שווי. אחר כך הצטרף לעניין גם בנק מזרחי-טפחות שדרש אף הוא הבהרות והודיע שהוא מתנגד להסדר, ובעקבותיו הבנקים האחרים.



עד כה הצליחו הנושים של פישמן לתפוס ולממש כ־2 מיליארד שקלים מתוך חוב של 4 מיליארד שקלים בהליך ההסדר. ההסדר שנדון השבוע בין הנושים אמור להוסיף עוד כ־140 מיליון שקל - יתרת רכושו הפרטי של פישמן, ועוד כ־270 מיליון שקל שתשלם המשפחה בעתיד - מנכסים שברשותה והפירות שהם עתידים לשאת. ההערכות לגבי הסכום העתידי (270 מיליון שקל) מבוססות על חישובי תשואה שאפתניים מאוד, ויש סיכוי סביר שבפועל יהיה הסכום נמוך בהרבה.