ראשון לציון תהפוך לעיר השלישית בגודלה בישראל ואוכלוסייתה תצמח בכ-120 אלף – לכ-340 אלף תושבים. כך קובעת תכנית המתאר החדשה של ראשון לציון שפורסמה היום (רביעי) ברשומות. ראשון לציון תעקוף בעקבות תכנית המתאר את חיפה והיא תדורג שלישית אחרי ירושלים ותל אביב. במסגרת תכנית המתאר המורכבת, לצד כ-30 אלף יחידות הדיור שייבנו, יוקמו ארבעה מתחמי תעסוקה משמעותיים בהיקף כולל של 8.5 מיליון מ"ר.



בעיריית ראשון לציון הבהירו שמדובר על תוספת של חמישה מיליון מ"ר לתוכנית הקודמת, מה שאמור להפוך את ראשון לציון למרכז התעסוקה המטרופוליני השני בגודלו בישראל. התוכנית גם מתיימרת להגעה למהלך היסטורי של פינוי כשני קילומטרים מרצועת החוף של ראשון לציון, המוחזק כיום בידי משרד הביטחון. לעיר יש למעלה משבעה קילומטרים של רצועת חוף, אולם יותר משישה קילומטרים מוחזקים על ידי צה"ל וסגורים בפני הציבור. בתוכנית החדשה יש ארבעה מרכיבים מרכזיים.

הדמייה של תוכנית המתאר של ראשל"צ
הדמייה של תוכנית המתאר של ראשל"צ

 
הבשורה הראשונה היא יצירת עיר אחת ממזרח למערב. כיום העיר שסועה בשלושה חלקים. התוכנית מחברת את חלקי העיר ויוצרת רצף, באמצעות שדירה מרכזית עם שימושים מעורבים, דיור, מסחר, תעסוקה.   מרכיב מהותי נוסף בתכנית הוא הקמת מרכז תעסוקה משמעותי ראשי בעיר, בו תושבי ראשון לציון והאזור יוכלו למצוא תעסוקה איכותית.  במסגרת התכנית ניתנת גם קדימות לפריצת הנגישות וחיבור העיר לים. לאחר אישור סופי של תכנית המתאר, הליכי הרישוי לתכניות בנייה יהיו קצרים יותר, מכיוון שאז הסמכות לאישור התכניות תינתן לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ולא יהיה צורך לעבור את הוועדות המחוזיות.

   כ-30 אלף יחידות דיור יתווספו 

התכנית כוללת מתחמי מגורים חדשים: מתחם האלף במערב העיר – 5,500 יחידות דיור ונחלת יהודה (נחלת עלית -3,500, נחלת מערב – 736).
 7,500 יחידות דיור נוספות ייבנו במתחם מחנה צריפין המצוי בהליכי פינוי - בשכונות חדשות (נרקיסים – 4,000 דירות ונוריות – 3,500 דירות נוספות), שחלקן כבר שווקו. עוד נקבע בתכנית המתאר, כי משולש נים בדרום מזרח העיר יכלול 1,200 יחידות דיור.  בנייה מאסיבית תהיה גם שכונות במזרח העיר: רפקות – 1,400 יחידות דיור בתוספת 250 לדיור מוגן, חצבים – 900, האירוס- 1,200, וכן בינוי פינוי בינוי של שכונת רמת אליהו במרכז העיר, שכבר אושר בוועדה המקומית.
 
עם זאת, תכנית המתאר אינה כוללת את מתחם מכון וולקני, שלאחרונה יזם משרד החקלאות את העברתו לצפון הארץ, על מנת לבנות במתחם אלפי יחידות דיור. עיריית ראשון לציון כבר הודיעה על התנגדותה לתכנית. בסך הכל יתווספו כ-30 אלף יחידות דיור בראשון לציון, מתוכם כרבע דירות קטנות לדיור בר השגה.
 
"מטרת העל של תכנית המתאר היא לשרטט תכנית תכנונית מקיפה וארוכת טווח לפיתוח העיר על מנת לממש את חזון הפיתוח והצמיחה שלנו", ציין ראש עיריית ראשון לציון, דב צור – "התכנית מכפילה פי ארבע את שטחי התעסוקה בעיר ותאפשר את הצעדת העיר קדימה והפיכתה למוקד עסקים מרכזי.  מתחמי התעסוקה הללו היו תנאי מבחינתי לתוספת יחידות הדיור הצפויה על מנת להבטיח איכות החיים של תושבי העיר בהווה ובעתיד".
 
צור ציין עוד שדבר מרכזי נוסף שהתכנית מטפלת בו הוא החיבור בין חלקי העיר. "כיום ראשון לציון מחולקת לשלושה חלקים המבותרים ממש על ידי כבישי אורך ארציים (412,4, 20)", הוא הסביר – "התכנית שמה דגש על פיתוח המרכז ההיסטורי של העיר במרכזה מחד וחוף הים במערב העיר ויצירת ציר שמתמתח ממזרח העיר דרך המרכז ההיסטורי ועד לים, ויוצר חיים לאורכו".
הוא הבהיר שגם השימור זוכה להתייחסות משמעותית בתכנית. העיר בת 135 שנים ויש לה חלקים היסטוריים המיועדים לשימור.  "השאיפה היא ליצור מרכז עיר אינטנסיבי, צבעוני, שוקק חיים", הוא ציין עוד. 
בינתיים, בימים אלו מועברות טיוטות בין עיריית ראשון לציון למשרדי האוצר והתחבורה לגיבוש החלטת ממשלה אשר תאפשר לעיריית ראשון לציון להקים את הקו החום בשטחה. הקו החום של הרכבת הקלה מתוכנן לשרת בעיקר את העיר ראשון לציון, ולחצות אותה לכל רוחבה, ממערב למזרח, דרך באר יעקב, ועד לרמלה ולוד.
לצורך הקמת הקו, עיריית ראשון לציון תקים תאגיד עירוני בשליטת העירייה ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב.
כידוע, ישנם 8 קווים של הרכבת הקלה במטרופולין גוש דן אשר מקודמים על ידי החברה הממשלתית נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים.