התפתחות בפרשת החקירה בבזק: רשות ני"ע הודיעה היום (שלישי) כי היא ממשיכה לחקור את הפרשה ומרחיבה את החקירה. הפעם המדובר בעסקות למתן שירותי תקשורת לווינית בין חברת חלל שבשליטה יורוקום לבין חברת יס שבשליטה בזק. בשפת הבורסה קוראים לכך עסקה בין בעלי עניין. החשד הוא לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין. הרשות שבה ומזכירה שקיים צו איסור פרסום על פרטים נוספים הנוגעים לחקירה.

בעקבות הודעת רשות ני"ע, הודיעה הבורסה על הפסקת המסחר במניות חברות בזק, במניות חברות האם שלה, 
אינטרנט גולד-קווי זהב בע"מ ובי קומיוניקיישנס בע"מ ובמניית חלל תקשורת בע"מ, שבכולן מחזיק בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ' במניות. המסחר חודש כעבור זמן קצר, ולאחר מכן היא ירדה ב-2.5%. בתוך כך, בסיומו של המסחר מניית בזק ירדה ב-1.3%. 

כזכור, שאול אלוביץ' ובנו, כמו גם מנכ"ל יס, רון אילון, וסמנכ"ל הכספים של החברה, מיכאל ניימן, חשודים עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מנהלים בתאגיד, קבלת דבר במרמה, שיבוש הליכי משפט ועבירות דיווח. החשדות נוגעים להטיית השווי הכלכלי בעסקת רכישת אחזקות הפרטיות של אלוביץ' ביס (דרך יורוקום הפרטת שבבעלותו, י.ש) על ידי חברת בזק, שנמצאת בשליטתו, אך לא בבעלותו המלאה.



מבקר המדינה והכנסת נכנסים לתמונה



מחר אמורה בזק לעבוד מבחן ציבורי נוסף עם פרסום דוח מבקר המדינה בעניין שוק התקשורת. למרות שהדוח אינו נוגע לבזק אלא למשרד התקשורת, הביקורת נוגעת בעקיפין לבזק ולמדיניות אכיפת גורמי הרגולציה ובראשם משרד התקשורת כלפיה. חלקים מהדוח הנוגעים למערכת היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשאול אלוביץ' בעל השליטה בבזק כבר דלפו לתקשורת.

נזכיר שמאז נפתחה החקירה החליט אלוביץ' למנות את דודו גרנות כיו"ר זמני לתקופה של 30 יום. מזכירת הדירקטוריון, עו"ד לינור יוכלמן יצאה אף היא לחופשה זמנית. הבן אור אלוביץ' נחקר גם הוא לצד בכירים אחרים. רשות ני"ע הוציאה כאמור צו איסור פרסום על פרטי החקירה. המנכ"לית סטלה הנדלר, שנחקרה אף היא, ממשיכה בניהולה הרגיל של החברה ובצד העסקי מנסה לשדר עסקים כרגיל.

תגיע לוועדת לביקורת המדינה. מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר. צילום: יחיאל ינאי
תגיע לוועדת לביקורת המדינה. מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר. צילום: יחיאל ינאי

לצד דוח המבקר פרסמו בימים האחרונים הערכות סותרות של אנליסטים לגבי המשך כדאיות ההשקעה במניות בזק ובחברות האם שלה (ביקום ואינטרנט זהב). הועלו סימני שאלה האם מדיניות חלוקת הדיווידנד הקיימת עלולה להיפגע על רקע חקירות רשות ני"ע המתנהלות.

מניות בזק איבדה 2 מיליארד שקל מערכן

על רקע הזה נרשמו בשבועיים האחרונות ירידות באגרות החוב של החברה ונפוצו הערכות שמשקיעים זרים החליטו למכור. ואכן מניות בזק איבדו מאז החלה החקירה כ-2 מיליארד שקל מערכן.

דורון תורג'מן, מנכ"ל בי קום ואינטרנט זהב, השולטות בבזק, כינס על רקע זה מפגש משקיעים מוסדיים המושקעים במניות בזק וניסה להעביר מסרי הרגעה. ביקום מחזיקה ב-26.4% ממניות בזק והיא נשלטת על ידי אינטרנט זהב שנשלטת על ידי יורוקום שבבעלותו שאול אלוביץ'.

מדיניות הדיווידנד לא תשתנה

באורח מפתיע למדי הבהיר תורג'מן שאין סיבה לשנות את מדיניות הדיווידנד וגם אין כוונת לשנות את תחזית הרווח שנמסרה עם פרסום הדוחות שבה מוערך שרווחי החברה ל-2017 יסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל. לדבריו, לאור תשואה דיווידנד של 9% מניות החברה מאוד אטרקטיביות להשקעה. נזכיר שתורג'מן הוא מנהל בחברות המחזיקות בבזק (חברות צינור) ולא אמור להיות לו מידע או יומרה לדעת מה תהיינה ההתפתחויות העסקיות בבזק.

 מנכ"ל אינטרנט זהב הדגיש כי למרות החקירות והעננה שנוצרה בעקבותיהן ברמת המינוף הנוכחית של החובות, החברות יכולות לשרת את החובות ומדיניות חלוקת הדיווידנד לא תשתנה. לדבריו, כשביקום רכשה את השליטה בבזק, רמת המינוף עמדה על כ-90%, אך כיום המצב שונה. היקף ההשקעה הסתכם ב-6.5 מיליארד שקל והחוב נטו עמד על 5.1 מיליארד. כדי לצמצם את המינוף ננקטה מדיניות אגרסיבית של חלוקת דיווידנדים על ידי ביקום.

מנסים לשדר עסקים כרגיל

בניסיון לשדר עסקים כרגיל, יצאה בזק לראשונה מאז פתיחת החקירה ביוזמה שיווקית ראשונה לקראת עונת הנסיעות. החברה הודיעה על הרחבת אפשרות הגלישה בחינם גם בזמן הטיסה באמצעות השירות Bezeq Free WiFi.

 השירות מתבצע בשיתוף עם חברת IPASS וחברות לוויין המספקות תשתית אינטרנט במטוסים.  גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק: ״הרחבת השירות גם לטיסות הוא המשכו של מהלך אסטרטגי למינוף התשתית הקיימת כדי לאפשר ללקוחותינו ליהנות משירותי בזק גם מחוץ לביתם".